Процес добровільного об’єднання сільських громад, про яке вперше на рівні району заговорили на початку цього року, в самому розпалі. У червні сесія Рівненської обласної ради повинна затвердити перспективні плани майбутніх новостворених громад у районах області. Проте говорити про повне розуміння та підтримку децентралізації на усіх рівнях поки що не доводиться: доки представники районної влади намагаються переконати, що іншого шляху, аніж укрупнення сільських рад, у нас немає, в самих громадах часом відверто не розуміють, для чого усе це потрібно і до яких наслідків у підсумку призведе.

Перспективи об’єднання територіальних громад вкотре обговорювали минулого тижня у Здолбунівській РДА. Цього разу у розширеному засіданні робочої групи з підготовки перспективного плану формування територій громад Здолбунівського району взяли участь представники офісу реформ у Рівненській області та Рівненської облдержадміністрації. Насамперед голова РДА Сергій Конд­рачук коротко розповів про напрацювання, які вдалося втілити у життя протягом останніх трьох місяців. За цей час ряд сільських рад провели збори громад та ухвалили рішення про об’єднання на сесіях місцевих рад. Проте встиг­ли сільські голови й підготувати лист до центральних владних кабінетів, висловлюючи думки про те, що таке об’єднання нині не на часі. І з громадами потрібно радитись, як мінімум, на місцевому референдумі. Такий демарш трохи розчарував керівництво району. Позиція останнього наступна: як віддавати у приватну власність нерухоме майно чи землю на території своїх сільських рад, то керівники сіл з громадами не радяться, а коли зайшла мова про ліквідацію сільських рад, то усіх стала цікавити думка громади. Разом з тим, більшість учасників дискусії сходиться на тому, що об’єднання - це єдиний шлях розвитку громад у цивілізованому світі.


Зрозумілі, утім, і побоювання противників реформи, яких перспектива об’єднання дещо лякає, а достатньо «сира» законодавча база навіює купу запитань: від «Як люди їздитимуть у «центр» по довідки?» до «А нащо воно нам узагалі треба?». Тобто інформаційно-роз’яснюваль­ну роботу належить ще вести й вести. Але сьогодні ніхто не візьметься переконувати, що децентралізація - це панацея від нинішнього зубожіння, адже за роки незалежності в Україні не довели до кінця бодай однієї реформи, після якої людям стало б жити справді краще.
Та й часу на те, щоб переконувати - катма. На червневій сесії облради буде розглянуто питання про перспективний план об’єднання територіальних громад області. І все йде до того, що, як не крути, а реформа відбудеться, з поданими пропозиціями від громад, чи без них.
Однак у питанні децентралізації у нас не пасуть задніх. Наразі попередні плани об’єднання, яке передбачає створення в районі шести громад, уже передані в область. Удостоїлися похвали наші чиновники і за системний підхід до обрахування фінансових показників різних варіантів об’єднання. За словами директора департаменту економічного розвитку і торгівлі Рівненської ОДА Ігоря Тимошенка, саме на Здолбунівщині найякісніше прорахували фінансово-економічну складову, і це є хорошою основою для подальшої роботи.
На користь адмінреформи свідчить чимало фактів. От хоча б таке: зараз у районі на утримання працівників виконавчої влади та органів місцевого самоврядування йде близько 12 млн. грн. на рік, після реформи ця сума зменшиться удвічі. Щоправда побільшає і безробітних екс-«бюджетників». Але кожна справжня реформа передбачає непопулярні заходи, і це - факт незаперечний.
Цікаво, що в інших районах підхід до створення об’єднаних громад дещо інший. До прикладу, як розповів директор офісу реформ у Рівненській області Руслан Сивий, у Демидівському, Костопільському та Березнівському районах «запланували» по 2 громади, у Гощанському - 3, у Рівненському - 5. Пан Сивий зазначив і те, що на Здолбунівщині варто розглянути різні пропозиції, починаючи від 2 громад - Здолбунівської та Мізоцької. Звісно, це як варіант, бо добровільність у процесі об’єднання - понад усе.
Інша справа, що розібратися, хто до кого йде, і де буде центр, громадам справді нелегко. Дехто вже й веде пуб­лічні суперечки: скажімо, представники сіл Глинськ та Богдашів не можуть визначитися з «центровим» селом, а самодостатній Здолбунів взагалі не поспішає когось до себе приєднувати. Словом, думок багато, роботи - ще більше. Але, як слушно зазначав свого часу голова РДА, краще робити, помилятися і перероблювати, аніж знову саботувати втілення реформ у життя.
Марина СТЕПАНЮК.


Коментарі з приводу

Директор департаменту економічного розвитку і торгівлі Рівненської обл­держадміністрації Ігор ТИМОШЕНКО:
- Маємо стислі терміни: згідно із законом, перспективний план об’єднання громад області повинен бути затверджений сесією обласної ради і поданий на затвердження Кабміном до 1 червня 2015 року. Зараз в області є 361 громада, за проектами, поданими районами на цей час, залишається 71. Виходимо з позиції, що оптимальна кількість громад - чотири на район. Нам треба орієнтуватися на європейських сусідів і діяти. Ми уже втратили майже 25 років від часу набуття незалежності Україною, бо цю реформу треба було проводити значно раніше.

Голова Здолбунівської РДА Сергій КОНДРАЧУК:
- Як на мене, сьогодні основною проблемою є недостатня поінформованість людей щодо подробиць закону про децентралізацію. З кінця лютого ми їздимо по селах, у які нас запрошують, та розповідаємо громадам про особливості реформи. Адже чимало людей досі вважають, що влада ліквідовуватиме одні села, приєднуючи їх до інших. Але села залишаться, так само, як і всі заклади у них, - школи, ФАПи, клуби, дитсадки. Натомість мета реформи - зменшити величезну кількість чиновників, надати більше повноважень місцевим громадам та наблизити можливість отримання послуг до людей. То хіба це погано? От райрада на останній сесії виділила понад 100 тисяч гривень на зарплату працівникам сільських рад, щоб запобігти заборгованості. А ці кош­ти можна було б використати на медицину, освіту.
Разом з тим, сьогодні обговорюється варіант, за якого на Здолбунівщині залишиться дві об’єднані громади з цент­рами в Здолбунові та Мізочі. А це значить, що потрібно буде ліквідувати усі сільські ради. Я ж наполягаю на тому, щоб у нашому районі утворилося 5-6 об’єднаних громад, і в області поперед­ньо готові це погодити. Залишилось отримати згоду від самих жителів Здолбунівщини та, що найголовніше, чітко визначити межі громад, їх центри. Процес дуже непростий, але інакшим він бути не може. Адже мова йде про те, у якому форматі надалі існуватиме Здолбунівщина. Сподіваюсь, нам вдасться знайти рішення, яке задовольнило б усіх.

Голова Здолбунівської районної ради Василь ТИМОЩУК:
- Закон «Про добровільне об’єднання громад» та Методика формування спроможних територіальних громад - це два основних документи, якими потрібно керуватися у процесі об’єднання. Тобто громади повинні об’єднуватися добровільно і в результаті бути спроможними. Проте на практиці зробити це дуже складно, адже кожна громада хоче стати центром територіального формування після реформи. Районна влада завжди готова надавати методичну допомогу та роз’яснювати усі переваги й недоліки «в цифрах». Це і є наші повноваження, і ніхто нікого «ламати через коліно» не збирається.

Секретар Здолбунівської міської ради Валентина КАПІТУЛА:
- У Здолбунові 24,5 тисячі населення, це є самодостатня громада, яка об’єктивно від об’єднання нічого «не виграє». Тому, якщо є навколишні села, які хотіли б об’єднатись, нехай звертаються до нас і надають свої пропозиції. Якщо з’являться такі звернення, тоді й розглядатимемо перспективу об’єднання.

Голова Дерманської Другої сільської ради, голова обласної Асоціації селищних і сільських голів Юрій ТОВСТИЙ:
- Люди сприймають перспективу об’єднання по-різному. Я переконаний, що треба підходити до цього питання надзвичайно виважено, щоб максимально врахувати інтереси громад. Для нас важливо, щоб люди згодом не залишилися ображеними, і не вийшло так, що пообіцяли їм одне, а натомість вони нічого не отримали. Цього тижня у нас схід села, от все і обговоримо.

Голова П’ятигірської сільської ради Петро НЕСТЕРЧУК:
- Ми робимо те, що від нас вимагає закон, - об’єднуємося з Богдашевом. Проте громада налаштована не дуже оптимістично. Люди ж у нас звикли, що обіцяне не виконується… Об’єднання потрібне, але чи на часі воно зараз? У нас ні інфраструктури, ні доріг, та й соціально-економічний стан просто плачевний. Тобто є дуже багато проблем, які треба було б вирішити ще до адмінреформи.

Коментарі

+1 #3 Leon 26.05.2015, 09:55
Та зрештою, коли ж буде хоч деінде оприлюднено проект повного переліку тих шести територіальних громад і повний склад сільських рад, які мають увійти вдо цих громад? Скільки ж можна дискутувати впорожню, не бачачи жодного з можливих варіантів того об"єднання? Це по-перше. А по-друге. До голови райради питання: говорячи про добровільність об"єднання громад та результат їх спроможності, за рахунок яких ресурсів і в якій перспективі Ви бачите, що можуть стати спроможними пропоновані Вами Ступнівська і Будеразька територіальні громади. З ким об»єднається Мала Мощаниця? Пропонований Вами варіант із цими двома громадами щось дуже нагадує чиїсь особисті корисні інтереси хоча б тому, що Старій Мощаниці ж набагато зручніше до Мізоча, а не по горбах повертатися назад до Ступна. Усі ж нормальні цивілізації тягнуться вперед до центру, а не повертаються вглиб, до периферії.
0 #2 Leon 25.05.2015, 17:44
Трахунок чого, в якій перспективі і яких ресурсів Ви бачите спроможними такі громади, як Ступнівська і Будеразька та куди плануєте а врешті-решт, коли ж буде хоч деінде оприлюднено проект повного переліку тих шести територіальних громад і повний склад сільських рад, які мають увійти вдо цих громад? Скільки ж можна дискутувати впорожню, не бачачи жодного з можливих варіантів того об"єднання? Це по-перше. А по-друге. До голови райради питання: говорячи про добровільність об"єднання громад та результат їх спроможності, за віднести Малу Мощаницю. Пропонований Вами варіант із цими двома громадами щось дуже нагадує чиїсь особисті корисні інтереси хоча б тому, що Старій Мощаниці ж набагато зручніше до Мізоча, а не по горбах повертатися назад до Ступна. Усі ж нормальні цивілізації тягнуться вперед до центру, а не повертаються до периферії.
0 #1 Leon 25.05.2015, 11:17
"Громади повинні об’єднуватися добровільно і в результаті бути спроможними", каже голова райради. Тому, пане голово, до Вас питання: поясніть конкретно за рахунок чого та в якій перспективі спроможними стануть пропоновані Вами об"єднані Ступнівська та Будеразька територіальні громади? Про яку спроможність і самодостатність цих громад йдеться? Це ж очевидно: таке об"єднання - чергове породження дотаційних адміністративно -територіальних одиниць, утримання сільських владців за рахунок людей та задоволення чиїхось амбіцій з претензіями на владні крісла та особисту вигоду.

Comments are now closed for this entry