До якого суду необхідно звернутися, скільки це коштуватиме та які документи потрібні, у межах проекту «Я МАЮ ПРАВО!» консультує Міністр юстиції України Павло ПЕТРЕНКО.
Приклад ситуації: «Я все життя прожила у батьківській хаті. Вони її самі будували. Тоді про всілякі документи не дуже думали. Просто сільська рада виділила землю, там і побудували. Батьки давно померли і жодних документів не залишили. Чи можу я якось оформити цю землю й хату на себе без заповіту. Куди і як мені звернутися? Хочу зазначити, що я – єдина дочка, тому жодних конфліктів тут бути не може».
Тамара Слайко.
1. Що таке спадкування?
Спадкування - це перехід прав та обов’язків (спадщини) від особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).
Спадкоємець за заповітом чи за законом має право прийняти спадщину або не прийняти її. До складу спадщини входять усі права та обов’язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті. Спадкоємець, який прийняв спадщину, може одержати свідоцтво про право на спадщину.
Видача свідоцтва про право на спадщину на майно, право власності на яке підлягає державній реєстрації, здійснюється нотаріусом. Для цього спадкоємець має подати документи, які посвідчують право власності спадкодавця на відповідне майно. Водночас відсутність свідоцтва про право на спадщину не позбавляє спадкоємця права на спадщину.
Нотаріус має перевірити подані документи та дізнатися, чи немає заборон або арешту цього майна. За відсутності у спадкоємця необхідних документів нотаріус відмовляє йому у вчиненні нотаріальної дії та роз’яснює процедуру вирішення зазначеного питання в судовому порядку.
2. До якого суду треба звернутися?
Справи щодо оформлення документів, що посвідчують право власності на нерухоме майно, розглядаються в порядку цивільного судочинства в районних, районних у містах, міських та міськрайонних судах за місцем розташування майна.
3. Скільки це коштуватиме?
За подання позову сплачується судовий збір. При цьому, розмір оплати не може бути меншим 40 % розміру прожиткового мінімуму на одну працездатну особу та не може перевищувати розміру 5 прожиткових мінімумів. Ціну позову визначають, виходячи з грошової оцінки нерухомого майна. Вартість може бути зазначена у технічному паспорті на майно, або за результатом проведеної експертної оцінки.
4. Які саме документи треба подати до суду?
До позовної заяви, оформленої відповідно до вимог Цивільного процесуального кодексу України, додають докази, які обґрунтовують позовні вимоги, наприклад: свідоцтво про смерть спадкодавця; архівні довідки чи витяги з рішень сільської ради про надання земельної ділянки; дозвіл на будівництво будинку; довідка виконавчого комітету сільської ради; записи у погосподарських книгах; реєстрація місця проживання спадкодавця у будинку за паспортом; технічний паспорт на будинок; сплата за комунальні послуги; документи з колгоспу про відведення у встановленому порядку земельної ділянки під забудову тощо.
5. Як довго очікувати рішення?
Цивільна справа розглядається судом протягом строку, не більшого 2 місяців з дня відкриття провадження у справі. Але на сьогодні оформити право власності на житловий будинок у порядку спадкування в наведеній як приклад ситуації можливо не тільки в судовому порядку.
Пані Тамарі як спадкоємцю можна подати заяву та документи, необхідні для відповідної реєстрації, що підтверджують набуття спадкодавцем права власності на нерухоме майно (це може бути, наприклад, виписка з погосподарської книги), витяг зі Спадкового реєстру про наявність заведеної спадкової справи та документ, що містить відомості про склад спадкоємців, виданий нотаріусом чи уповноваженою на це посадовою особою органу місцевого самоврядування, якими заведено відповідну спадкову справу.
Із заявою про реєстрацію прав власності на житловий будинок можна звернутися до будь-якого реєстратора (нотаріуса) в межах області. У такому випадку право власності на житловий будинок, що належав матері п. Тамари, буде зареєстровано за її матір’ю (померлою). Після чого, на підставі відомостей з Державного реєстру прав, нотаріус матиме можливість видати
п. Тамарі свідоцтво про право на спадщину.
6. Куди звертатися, щоб отримати детальнішу консультацію?
У відділ з питань нотаріату Головного територіального управління юстиції у Рівненській області, що за адресою: м. Рівне, вул. Замкова, 29; тел./факс: (0362) 63-31-89, 26-78-51; e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Коментарі друкуються тільки за попередньої модерації.