тому пільг на проїзд у транспорті вони відтепер не матимуть

«Ні, безкоштовно тепер не можна. Ну то й що, що на пенсії? Вам же хліба в магазині безплатно не дають, через те, що ви на пенсії», - приблизно так тепер відповідають пенсіонерам водії у міжміських маршрутках. Адже з 1 квітня перевізники району відмовилися безкоштовно перевозити представників цієї пільгової категорії. Натомість пенсіонери перейшли у «наступ» на районну владу, висловлюючи обурення бідністю, несправедливістю, відсутністю уваги та поваги до них і роботою усіх можновладців.
Тому минулого тижня на розмову з керівниками району зібралися перевізники, а також представники громадських організацій, які об’єднують різні категорії пільговиків. Спілкування вийшло жвавим, емоційним, але майже безрезультатним. Бо навіть до завершення наради було зрозуміло, що рішення, яке б задовольняло обидві сторони, знайти не вдасться.


Досі пенсіонери мали можливість їздити у громадському транспорті безкоштовно, оскільки з перевізниками було укладено відповідні угоди, і за перевезення пільговиків вони отримували відшкодування з державного бюджету. У 2015 році власники маршрутних таксі нашого району отримали загалом 436 тис. грн. у якості такого відшкодування. Цього року парламент підтримав проект внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», який передбачав виділення коштів у розмірі 1,7 млрд. грн. на пільгові перевезення. Проте Президент цей закон ветував, мотивуючи це тим, що у разі підписання цього документа не буде чим виплачувати субсидії, і навів приклад міст обласного значення, які передбачали кошти на пільгове перевезення у місцевих бюджетах. Тобто фактично Гарант Конституції переклав фінансування цієї статті «на місця».
Однак голова Здолбунівської РДА Сергій Кондрачук з такою постановкою питання не згоден.
- Наразі пільгове перевезення пенсіонерів за віком не регулюється жодним законом. Регулювання здійс­нюється тільки постановою Кабміну, прийнятою ще у 1993 році. У цьому документі йдеться зокрема і про те, що витрати, пов’язані з безоплатним проїздом пенсіонерів за віком, Міністерство фінансів повинно передбачати у державному бюджеті. Тому коли хтось з вищих посадових осіб стверджує, що ці кошти маємо відшуковувати у районному бюджеті, то йдеться про порушення чинної на сьогодні постанови. Компенсація пільгового перевезення з районного кош­торису є неприйнятним варіантом, і я думаю, що й районна рада його не підтримає, - розповів очільник району.
До 1 квітня, незважаючи на відсутність відшкодування, багато транспортників возили безкоштовно представників усіх пільгових категорій. Нині ж вони категоричні: пенсіонерів не безкоштовно не перевозитимуть.
- Пільгою користуються і ті, хто має «мінімалку», і ті, хто отримує пристойні пенсії. До того ж дехто з пенсіо­нерів їздить по кілька разів на день, інші не використовують цього права взагалі. Я ставлюся до пенсіонерів з шаною, але переконана, що вони повинні платити, - зазначила перевізник Марія Давидюк.
Ще в лютому перевізники області під час загальних зборів написали звернення щодо цього питання та спрямували його до голови Рівненської ОДА Віталія Чугуннікова. За словами голови Рівненського обласного осередку ВГО «Українська асоціація перевізників» Сергія Омельчука, тоді було визначено дев’ять пільгових категорій, представників яких, незважаючи на ситуацію, перевозитимуть безкоштовно і нині.
Проте насправді основ­ною масою пільговиків є пенсіонери за віком - фактично це 95,5 % від загальної кількості пільговиків. Тільки на Здолбунівщині пенсіонерів налічується близько 16 тис. осіб. Тож з боку керівників району прозвучала пропозиція забезпечити перевезення людей, котрі перебувають на заслуженому відпочинку, за півціни.
- Минулого року перевіз­никам відшкодували близько 25 % коштів за пільгові перевезення пенсіонерів. Нині ж ми пропонуємо возити їх за 50 % вартості. Тобто ви одразу ж отримаєте половину від тих коштів, які витратите на забезпечення такої пільги, - запропонував перший заступник голови РДА Леонід Власюк.
Однак присутні на нараді перевізники на це не погодилися категорично, відшукавши купу причин для мотивації. Врешті, то їхній бізнес - мають право…
Але й пенсіонерів, які обурюються та зітхають, отримавши чергову статтю витрат, шкода. І справа навіть не в пільгах - системи тотальних субсидій і пільг державі, котра претендує на європейськість, якраз і потрібно було б потроху позбуватися. Справа у тім, що на мінімальну пенсію прожити неможливо. І що у деяких стареньких, котрих водії не хочуть везти «просто так», щоразу «стрибають» тиск та пульс. І що ми вкотре впираємося у замкнене коло, де зрозуміти можна усіх, а от вихід знайти - зась…
Лишається сподіватися тільки на те, що нескінченні коаліціади та прем’єріади вгорі колись та завершаться, а державні мужі, переставши перекладати з хворої голови на здорову, здійснять хоч одну реформу, яка справді полегшить життя громадянам.
А поки що – поки що пенсіонери у маршрутках платитимуть за проїзд.
Марина СТЕПАНЮК.


Право на безкоштовний проїзд у міському, приміському та між­обласному транспорті мають:
1. Учасники бойових дій та особи, прирівняні до них (військові, які брали участь в АТО).
2. Інваліди війни та прирівняні до них особи.
3. Військовослужбовці, які стали інвалідами внаслідок бойових дій.
4. Батьки військовослужбовця, який загинув, помер чи пропав безвісти під час проходження військової служби (на міжобласному сполученні надається 50 % знижка на проїзд).
5. Інваліди І групи, діти-інваліди та одна особа, яка супроводжує їх (на приміському та міжобласному сполученні
50 % знижка на проїзд у період з 1 жовтня по 15 травня).
6. Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування.
7. Діти віком до 6 років без права займати окреме посадкове місце.
8. Реабілітовані особи, які стали інвалідами внаслідок репресій, або є пенсіонерами.
9. Громадяни, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та належать до І категорії (на міжобласному сполученні одна поїздка туди й назад один раз на рік).

Comments are now closed for this entry