Верховна Рада України 14 жовтня 2014 року ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення кінцевих вигодоодержувачів юридичних осіб та публічних діячів». Закон набув чинності 25 жовтня 2014 року, ним передбачене внесення відомостей щодо кінцевих бенефіціарів (вигодонабувачів) підприємств до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Зміни до деяких законодавчих актів внесено 12 травня 2015 року, зокрема замінено термін «кінцевий вигодоодержувач» на термін «кінцевий бенефіціарний власник (контролер)».
У відповідності до цього закону було змінено редакцію Форми 4. Проблеми, яких завдає бізнесу подання Форми 4 щодо кінцевих бенефіціарів підприємств, постійно перебувають на контролі Мін’юсту.
Мін’юст уже напрацював кілька варіантів зменшення черг, які вилилися в проект Закону «Про внесення змін до деяких Законів України щодо відомостей про кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юридичної особи».
Зокрема законопроектом передбачене продовження на чотири місяці строків подання відомостей про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичними особами, які були зареєстровані до 25 листопада 2014 року; звільнення від обов’язку подання відомостей про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) релігійних організацій, державних та комунальних підприємств, юридичних осіб, учасниками яких є виключно фізичні особи, якщо кінцеві бенефіціарні власники (контролери) таких юридичних осіб збігаються з їх учасниками (членами).
Також Мін’юст підготував два проекти законів для спрощення процедур реєстрації бізнесу та майна: «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедур надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» і «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедур надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців». Запропоновані у цих документах новели забезпечать децентралізацію повноважень та запровадять вільний вибір суб’єкта реєстрації. Право проводити такі дії буде надано органам місцевого самоврядування та держадміністраціям, нотаріусам (незалежно від посвідчення нотаріальної дії), акредитованим Мін’юстом банківським установам, держвиконавцям (накладення та припинення обтяжень речових прав на нерухоме майно).
Варто зазначити, що законопроекти сприятимуть покращенню якості надання адміністративних послуг шляхом створення конкурентного середовища між суб’єктами, які наділені повноваженнями з проведення державної реєстрації; запровадженню принципу екстериторіальності в межах області для державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та в межах України для державної реєстрації бізнесу і громадських формувань; запровадженню можливості подання електронних документів для державної реєстрації; можливості заповнення заяви безпосередньо державним реєстратором.
Наталія СЕМАНЧИК,
державний реєстратор
фізичних осіб та
юридичних осіб-підприємців
РС Здолбунівського РУЮ.