на проведення громадських слухань з обговорення питань, пов’язаних із спорудженням енергоблоків№3 та №4 Хмельницької АЕС, в районах, що належать до зони спостереження

Генеральний директор ВП "Хмельницька АЕС" М. С. Панащенко
відповідає на запитання журналістів.

Минулої п’ятниці на черговій сесії обласної ради депутати заслухали інформацію генерального директора ВП «Хмельницька АЕС» М. С. Панащенка щодо діяльності і перспектив розвитку підприємства. Зокрема відзначалося, що ВП «Хмельницька АЕС» - найпотужніше підприємство Хмельниччини, яке забезпечує щороку близько 50 % усіх надходжень до обласного бюджету. Повна проектна потужність станції сягає 4000 МВт, кожна восьма кВт-година електроенергії, вироблена атомними станціями України, - нетішинська.


Енергоблок №1 ВВЕР-1000 встановленою номінальною потужністю 1000 МВт введений в дію 22 грудня 1987 року. 8 серпня 2008 року виповнилося 4 роки з дня введення в експлуатацію енергоблока №2 з реактором ВВЕР-1000. За п’ять років експлуатації енергоблок-мільйонник виробив для енергосистеми України понад 30 млрд. 905 млн. кВт-год. електроенергії. Обладнання другого енергоблока є унікальним, адже в ньому втілені сучасні наукові досягнення в енергетичній галузі, в т. ч. автоматизована система керування і захисту, нове ядерне паливо ТВЗА.
У 2007 році експерти місії OSART, дослідивши діяльність ХАЕС, зробили висновок про відповідність культури безпеки на станції світовим стандартам.
На ХАЕС впроваджена автоматизована система контролю радіаційної обстановки, завдяки якій здійснюється безупинний (в режимі реального часу) контроль радіаційної обстановки на проммайданчику, санітарно-захисній зоні, зоні спостереження.
З початку експлуатації виробіток електроенергії Хмельницькою АЕС станом на 1.09.2023 р. становив 167 млрд. 789 млн. кВт електроенергії, за 8 місяців ц. р. вироблено 7 млрд. 646 млн. кВт електроенергії.
Атомні електростанції, як зазначив Микола Сергійович у своєму виступі, залишаються джерелом енергії, якому немає на сьогоднішній день альтернативи, і це визначає перспективи діяльності НАЕК «Енергоатом». Стратегією розвитку паливно-енергетичного комплексу України до 2030 року визначено завдання наростити генерацію електроенергії на атомних виробництвах до 26 ГВт встановленої потужності. Не секрет, що вітчизняні атомні електростанції (15 діючих енергоблоків) мають певний ресурс використання, тобто термін своєї служби, і вони з часом будуть виходити із експлуатації. За словами Миколи Сергійовича, ті кризові явища, які сьогодні спостерігаються, мають періодичний характер і з часом закінчаться, країна почне розвиватися. Виникне потреба у нових потужностях, і саме енергетика забезпечить розвиток промисловості. А атомну станцію побудувати за 1-3 роки неможливо, це досить тривалий процес. Тому, щоб бути готовими відповісти на виклики часу 2012-2016 років, потрібно вже зараз добудовувати енергоблоки №3 і №4.
Зупинився М. С. Панащенко у своєму виступі і на питанні соціальних гарантій для жителів зони спостереження, до якої входять і три райони Рівненщини - Здолбунівський, Гощанський і Острозький. Відповідними законами визначається, що до складу собівартості електроенергії, яка виробляється на АЕС, має входити частина затрат на компенсацію ризику проживання в зоні спостереження. Крім цього, частина коштів при будівництві енергоблоків направляється на створення спеціальної соціальної інфраструктури, до якої входять заклади освіти, охорони здоров’я, культури і спорту, енергетичні, водопровідні та каналізаційні мережі, газопроводи, мережі зв’язку, а також заходи із природозбереження.
Керівництвом ВП "ХАЕС" вже проведено збір попередніх пропозицій щодо спеціальної соціальної інфраструктури. До неї увійшли ті об’єкти, які визначили органи місцевого самоврядування.
Говорити про якісь реальні цифри, зазначив гендиректор ВП «ХАЕС», сьогодні зарано. Проте, виходячи із розрахунків попередніх будівництв, об’єм відрахувань на соціальну інфраструктуру становив
10 %. Тобто, якщо добудова двох блоків орієнтовно оцінюється в 20 млрд. грн., то біля 2 млрд. грн. можуть бути направлені на усю зону спостереження. Частка районів Рівненської області у цій сумі становитиме 30%. Це досить великий об’єм фінансування. Однак, рішення щодо цих проектів прийматиметься після того, як буде затверджений відповідний законодавчий механізм.
Порядок проведення громадських слухань на території зони спостереження, зазначив М. С. Панащенко, визначений відповідними постановами Кабінету Міністрів. В першу чергу з допомогою інформаційних бюлетнів слід ознайомити жителів цих територій з тим, чим викликана необхідність добудови енергоблоків, як вплине будівництво на екологію, які заходи безпеки закладені в цей проект і які соціальні гарантії населенню він забезпечить. Далі відбуватимуться зустрічі з людьми в населених пунктах, під час яких буде вислуховуватися їх думка, даватимуться відповіді на запитання, складатимуться відповідні протоколи.
Депутати обласної ради підтримали клопотання ВП «Хмельницька АЕС» щодо проведення громадських слухань з обговорення питань, пов’язаних із спорудженням енергоблоків № 3 і № 4 Хмельницької АЕС, на території Здолбунівського, Гощанського і Острозького районів та м. Остога, які входять до зони спостереження. Керівництвам цих районів та м. Острога рекомендовано спільно з ВП «Хмельницька АЕС» провести громадські слухання та опрацювати пропозиції щодо вирішення питань соціально-економічного розвитку територій, що належать до зони спостереження. Контроль за виконанням рішення покладено на постійну комісію обласної ради з питань екології, природокористування, ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.
Людмила ВАСЮК.

Comments are now closed for this entry