У середу, 15 січня, в сесійній залі районної ради відбулося перше у 2014 році засідання координаційно-консультативної ради (ККР) при голові районної ради. Основне питання, яке розглядалося на засіданні, - особливості складання місцевих бюджетів району та доведення до органів місцевого самоврядування граничних обсягів видатків розрахункових показників по галузях бюджетної сфери на 2014 рік. Іншими словами, початок року - час формування та затвердження головних фінансових документів кожної територіальної громади, а цей процес, безумовно, вимагає максимальної уваги та відповідальності. Виходячи з цього, формувався склад запрошених на засідання ККР. Окрім сільських голів, участь в роботі ККР взяли також бухгалтери та голови бюджетних комісій сільських рад, керівники окремих установ та організацій району. Серед запрошених варто виділити депутата Рівненської обласної ради (члена бюджетної комісії) Олександра Андріюка, керуючого справами обласної ради Миколу Яцюка та депутата райради (заступника голови бюджетної комісії) Юрія Лиморенка.
Контрольні показники бюджету по галузях присутнім представникам територіальних громад взявся доводити начальник фінансового управління Здолбунівської РДА Володимир Нечипорук:
- Бюджетний процес в районі розпочався. В кінці минулого року ми отримали контрольні розрахункові показники по кожній сільській раді. Зараз у нас триває процес формування бюджетів, який повинен здійснюватися виключно за цільовим напрямком. Перший кошик місцевого бюджету - це ваші делеговані повноваження. Сюди входять видатки на органи управління, дошкільна освіта та культура. На це держава дає вам певні нормативи та кошти на їх забезпечення. Другий кошик - власні повноваження - передбачає видатки на фінансування місцевих програм, зокрема з благоустрою, соціального розвит­ку територій. Хочу наголосити, що до другого кошика йде, зокрема, плата за землю. А у нас найменша сільська рада має із цього 30-40 тис. грн. у рік. А багатші сільські ради, як Копитківська, мають до одного мільйона гривень. Тому я прошу дуже відповідально віднестися до формування кошиків та, відповідно, видатків. Після процесу формування бюджету ви подаєте його на виконком, бюджетну комісію своєї ради. Насамкінець йде затвердження місцевих бюджетів на сесіях відповідних рад.


Також п. Нечипорук зазначив, що цьогорічний районний бюджет - це виключно заробітна плата та енергоносії, тобто захищені статті видатків. Другий кошик складає лише 40 тис. грн. І це на весь район. Тому начальник фінуправління попросив у сільських голів “попрацювати з нашими районними закладами освіти, охорони здоров’я” та передбачити у програмах своїх сільських рад підтримку цих установ. Таке прохання, мабуть, є досить логічним, враховуючи катастрофічний стан районного бюджету, але дещо дивним, якщо виходити з реального стану речей. Адже ще можна зрозуміти, коли мова йде про допомогу сільської ради школі свого села. Наприклад, про підвіз учнів шкільними автобусами, поточний чи капітальний ремонт навчального закладу (хоча це й має фінансуватися з районного бюджету). Але зовсім інше, коли районна влада просить сільську раду “Ви дайте кошти, а ми на центральну районну лікарню купимо якийсь прилад, яким буде обслуговуватися і ваше населення, і все населення району”, - як зазначив начальник фінуправління. Постає цілком логічне питання: а що такому сільському голові, який купує прилади районній лікарні, скажуть жителі села, яким щодня доводиться ходити по наших “чудових” дорогах, доплачувати (як планується у Мізочі) за харчування дітей у дитячих садках і... цей список можна продовжувати, адже власних проблем у кожному селі з головою? Виходить, дохазяйнувалися?
Після виступу Володимира Нечипорука у присутніх було до нього чимало запитань, серед яких варто виділити нарікання на непроплату казначейством видатків по незахищених статтях. Зокрема у Мізочі вже не один місяць “висить” в казначействі 180 тис. грн. Та й хіба ж ця проблема актуальна лише для одного Мізоча?
Слово взяв голова районної ради Василь Тимощук. Він акцентував увагу на необхідності співфінансування сільськими радами громадських робіт, які пропонує центр зайнятості, на важливості проведення конкурсу проектів територіальних громад району та на потребі створення районного трудового архіву:
- У районному бюджеті коштів на забезпечення роботи трудового архіву немає. А тому прошу сільські ради передбачити певні кошти на його функціонування. Єдиний вихід - це частка сільських рад. Також на сьогодні затримка за районною державною адміністрацією. Потрібні кошторис та приміщення. Вся юридична база підготовлена та прийнята на сесії районної ради. Те, що трудовий архів в районі потрібний, думаю, ні в кого сумніву не викликає. Всі ми колись станемо пенсіонерами, підприємства банкрутують, закриваються, а трудові книжки та інші документи, необхідні для оформлення пенсії, зникають. Люди проходять 10 кіл пекла, поки доб’ються, щоб їм нарахували пенсію.
Також на ККР виступила Ірина Холод - головний спеціаліст відділу економічного розвитку, торгівлі та міжнародного співробітництва Здолбунівської РДА, яка представила присутнім проект Програми економічного та соціального розвитку району на 2014 рік. Присутні, обговоривши запропоновану Програму, зійшлися на тому, що головне, аби вона була реальною для виконання. Адже написати можна багато, а виконати...
Начальник відділу містобудування, архітектури та ЖКГ Владислав Щавінський розповів присутнім про виконання Програми капітального ремонту та будівництва комунальних доріг, забезпечення містобудівною документацією населених пунктів району. Він, зокрема, зазначив, що у 2011 році на комунальні дороги виділялося понад 5 млн грн., у 2012 р. - понад 6,2 млн. грн., а у 2013 році - понад 6,6 млн. грн. Проте не всі кошти освоєно. А тому п. Щавінський перелічив дороги, які за цей період зробити планували, але не вдалося. А от дороги, які все-таки відремонтували, він чомусь не назвав...
Дуже змістовними на засідання ККР були виступи депутата обласної ради Олександра Андріюка. Вони стосувалися, зокрема, тих же доріг, а також питання плати за землю ПАТ “Рівнеобленерго”. Адже на території сільських рад знаходиться обладнання енергетиків (ті ж підстанції), а от за землю, на якій це обладнання перебуває, підприємство не платить.
Як відомо з відкритих джерел, 2014 рік Президент України Віктор Янукович оголосив роком місцевого самоврядування. Мені дуже хотілося запитати представника апарату обласної ради Миколу Яцюка, присутнього на засіданні ККР, що саме Президент мав на увазі, адже в ЗМІ жодної інформації про це немає. Може, в області знають? Бо з огляду на те, що вдалося почути на засіданні і що говорив начальник фінуправління, можна зробити висновок, що рік місцевого самоврядування - це коли сільську владу її коштами “просять” рятувати владу районну. Дуже хочеться сподіватися, що це не так.
Сергій КОНДРАЧУК.

Comments are now closed for this entry