Працівників залізниці скрізь і завжди шанували й поважають нині за професійність, відповідальність, дисциплінованість, зібраність, відданість своїй справі і працьовитість. Та на Здолбунівщині ставлення до трударів сталевих магістралей особливо тепле, адже тут, мабуть, немає родини, представників якої доля не пов’язала б із цією потужною галуззю.
Її атрибути присутні на гербах наших міста і району, бо, пролігши своїми коліями крізь Здолбунів, саме залізниця дала поштовх до активного розвитку різних сфер життя краю, є одним з визначних його чинників і сьогодні. Наприклад, бюджет міста на 60% формується за рахунок надходжень від залізниці, чимала їх частка і у бюджеті району. Залізничники ніколи не лишаються осторонь від вирішення важливих для місцевої територіальної громади питань.
Виповнилось 140 років з дня введення в експлуатацію залізничної лінії Шепетівка-Здолбунів-Ковель та створення Рівненської дирекції залізничних перевезень. Минулої п’ятниці у нашому місті відбулися урочистості з цієї нагоди.

 

 

11 липня (29 червня за старим стилем) 1873 року рейками залізничної лінії Шепетівка-Здолбунів-Ковель вперше промчав потяг, започаткувавши регулярний рух пасажирських і вантажних поїздів на теренах центральної України та її західного регіону. Створення залізничного вузла Здолбунів йшло одночасно із будівництвом станції, паровозного депо і ремонтних майстерень.
Для обслуговування залізничної інфраструктури навколо станції і депо швидкими темпами розрослось робітниче поселення, було відкрито перше залізничне училище. Завдяки появі залізниці розвивалась промисловість, запрацювали крамниці, аптеки, трактири, готель, бібліотеки, пошта, телеграф, маленькі майстерні, кредитні товариства, проводились ярмарки. Здолбунів змінився, а у 1903 році отримав статус “заштатного міста”.
Стратегічне значення залізничної станції зіграло свою роль в історії краю в буремні роки трьох революцій, Першої світової та громадянської воєн. У місті не раз змінювалась влада.

 


У 1921 р. Здолбунів відходить до Польщі, де у 1924 році отримує статус повітового міста. Залізничну колію “перешивають” на розмір європейського стандарту - 1435 мм, хоча до Здолбунова з СРСР підходить колія шириною 1524 мм. На станції облаштовують пункт перевантаження вантажів з вагонів СРСР у вагони єврозразка з проведенням відповідних прикордонних та митних операцій. Назад колію перелаштували у 1939 р., коли місто у складі західно­українських земель було приєднано до Радянської України.

 


Під час Другої світової війни місто і станція не раз зазнавали бомбардувань та руйнувань від ворогуючих сторін через своє стратегічне положення.
Але у повоєнний період буквально за десятиліття було повністю відновлено і модернізовано залізничну інфраструктуру, відбудовано новий вокзал, встановлено необхідні комунікації, відроджено місцеву промисловість. У 1960-х роках, коли Рівненським відділком (зараз - дирекція) залізниці керував Олександр Петрович Гаргала, відбувся перехід на тепловозну тягу, а в 1969 р. із завершенням електрифікації ділянки Шепетівка-Львів перевезення почали здійснювати електровозами.

 

 

У 1967 р. по станції Здолбунів було завершено роботи з переводу управління стрілками та сигналами за допомогою засобів електричної централізації, для чого збудовано 2 пости ЕЦ - у Рівненському і Південному парках. Для доставки перевізних документів між технічними конторами збудували пневмопошту.
Значний внесок у розвиток інфраструктури та соціальної сфери зробив Георгій Миколайович Кірпа, який очолював Рівненський відділок Львівської залізниці у 1979-1982 рр. Під керівництвом Ельбруса Формановича Абдуллаєва у 1982-1984 рр. відбулося широке впровадження комплексного методу ефективного використання вагонів, що дало змогу забезпечити потреби у перевезеннях промпідприємств регіону. У 1984-1986 рр. начальником відділку працював Леонід Феофанович Ткачук, в цей період особлива увага приділялась житловому будівництву, поліпшенню умов життя залізничників. У 1998-2010 рр., коли відділком керував Ярослав Маркіянович Коник, було проведено електрифікацію ділянки Здолбунів-Рівне-Ківерці-Ковель, впроваджено новітні технології з оформлення перевізних документів, електронні засоби зв’язку, здійснено роботи з модернізації колій, стрілочних переводів, контактної мережі, реконструкцію приміщень та будівель для обслуговування пасажирів, організовано АРМи для переважної кількості працівників, відбулось реформування структури управління перевізними процесами.

 


Нині Рівненська дирекція залізничних перевезень - одна з 5 у складі Львівської залізниці. Сфера її діяльності охоп­лює території Рівненської, Волинської та частково Тернопільської і Львівської областей. До складу Рівненської дирекції входить понад 70 станцій, дистанція вантажно-розвантажувальних робіт, відбудовчі поїзди, дитячі залізниці - у Рівному та Луцьку. У колективі понад 14 тисяч працівників різних професій, очолює його Іван Степанович Груник. Загальна довжина експлуатаційних колій 1253 км. Основними завданнями діяльності дирекції є своєчасне та якісне здійснення перевезень пасажирів, вантажу, вантажобагажу та пошти, забезпечення якісного обслуговування пасажирів, власників, відправників та одержувачів вантажів, а також надання послуг користування залізничними коліями, спорудами та пристроями для забезпечення потреб у перевезеннях вантажів і пасажирів у визначеному для дирекції регіоні транспортної мережі і, безумовно, забезпечення безпеки руху поїздів та збереження вантажів.

 


Залізничний вузол Здолбунів - один з найбільших у складі дирекції і один з найкращих за результатами роботи. Станція Здолбунів - потужна транспортна інфраструктура, розміщена на території понад 100 га. Три станційних парки - Шепетівський, Південний та Рівненський за добу обслуговують до 7,5 тис. вагонів. Упродовж доби станція приймає та відправляє 17 пар пасажирських та 31 пару приміських поїздів. Колектив станційників очолює Володимир Григорович Кіяшко.

 


Важливою є і робота локомотивного депо, у штаті котрого на сьогодні 845 залізничників, в тому числі 477 - працівників локомотивних бригад. Загальна площа депо 20,4 га, основний приписний парк складається з тепловозів серії ЧМЕЗ і становить 26 одиниць, також в депо приписані тепловози ТУ-2, ТУ7А, які експлуатуються на дитячих залізницях дирекції. Депо виконує поточні ремонти в обсязі: ПР-3 для тепловозів серії ЧМЕЗ, середня річна програма - 23 одиниці, а також 2 тепловози вузької колії; ПР-1 для тепловозів серії ЧМЕЗ, середня річна програма - 19 одиниць. Локомотивні бригади обслуговують у вантажному та пасажирському русі напрямки Львів, Козятин, Луцьк, Ковель, Коростень, Лунінець (Білорусь). Керує депо Ігор Михайлович Самчук.

 


Завжди на висоті наші вагонники. Ремонтне вагонне депо ст. Здолбунів є одним з базових підприємств “Укрзалізниці”, оскільки має відповідний кадровий і технічний потенціал. Депо - володар атестата-ліцензії № 1 “Укрзалізниці” на ремонт вантажних вагонів, сертифіката якості у відповідності до міжнародного стандарту ІSO 9001:2000. На підприємстві постійно дбають про підвищення продуктивності праці та культури виробництва. Колектив вагонників, яким уже багато років керує Йосип Володимирович Гаврищак, не раз був переможцем галузевих змагань та має численні відзнаки.
Залізничний вузол, наче складний, багатодетальний механізм, його чітка й безперебійна робота залежить від діяльності усіх структурних підрозділів, а це, крім згаданих вище, дистанції колії, сигналізації і зв’язку, водопостачання, відбудовчий поїзд, воєнізована охорона та ін.

 


З нагоди річниці історичної дати залізничники організували прекрасне свято. Розпочалося воно із молебню у Свято-Катеринівському храмі. Далі відбувся мітинг на привокзальній площі.
На урочистості завітали високоповажні гості: заступник начальника Львівської залізниці Мирон Степанович Дацко, голова дорожного комітету профспілки Львівської залізниці Андрій Андрійович Синишин, голова Федерації роботодавців транспорту України, перший міністр траспорту в незалежній Україні Орест Дмитрович Клімпуш, заступник голови ОДА Володимир Михайлович Новак, керуючий справами обласної ради Микола Іванович Яцюк, очільники РДА та районної ради Віталій Степанович Шуль і Василь Олексійович Тимощук, в. о. голови міської ради Валентина Василівна Капітула, начальники Рівненської дирекції залізничних перевезень різних років, керівники підприємств дирекції.

 


Відзнаки за результативну працю - Почесні грамоти Державної адміністрації залізничного траспорту України, начальника Рівненської дирекції залізничних перевезень та територіального комітету профспілки, керівництва Львівської залізниці та президії дорпрофсожу, Рівненської ОДА, обласної ради, райдерж­адміністрації, районої, міської рад, Подяки керівництва залізниці та президії дорпрофсожу, цінні подарунки і премії отримали понад два десятки працівників залізничних підприємств Рівненської дирекції. Причому і керівники, і прості робітники, досвідчені фахівці і молоді.

 


Усі, хто виступив на урочистому мітингу, що відбувався на привокзальній площі, наголошували на важливій ролі залізничної галузі у транспортному та господарському комплексах України, дякували працівникам дирекції, а особливо ветеранам, за їх сумлінний труд. На адресу залізничників надійшли вітання від Прем’єр-міністра України Миколи Яновича Азарова, засновника МГО «Фонд ім. Г. М. Кірпи» Жанни Ігорівни Кірпи, народного депутата України Валентина Королюка. Щиро вітали колектив начальник дирекції Іван Степанович Груник та вихованці Рівненської дитячої залізниці.
Корзину живих квітів було покладено до барельєфа Героя України Г. М. Кірпи.

 


Також на привокзальній площі було оформлено виставку матеріалів із розповідями про історію і сьогодення підприємств залізничного вузла та Рівненської дирекції.
У другій половині дня на усіх бажаючих в міському гідропарку чекала концертно-розважальна програма за участю талановитих працівників залізничних магістралей, учнів та викладачів місцевого професійного ліцею залізничного транспорту, творчих колективів і солістів закладів культури. Для дітей було проведено цікаві ігри, а для дорослих - конкурс караоке.

 


Відбулися і спортивні змагання серед працівників залізничних підприємств. У гідропарку працювала виїзна торгівля, дитячі атракціони, алея майстрів народної творчості, було людно. Завершили святкові заходи молодіжна дискотека та феєрверк.
Безперевна трудова вахта залізничників триває.
Ольга ЯКУБЧИК.
На фото: фрагменти і учасники урочистих заходів.
Фото автора.

Comments are now closed for this entry