Як підготувати малюка до майбутнього шкільного життя
Нещодавно відлунав перший дзвоник, першокласники ще звикають до нових умов життя у школі, а стурбовані батьки майбутніх шестирічок вже переймаються тим, віддавати дитину до школи, чи ні.
Проблема наступності дошкільної та початкової освіти є дуже актуальною, адже найскладнішим та найвразливішим для дитини є саме перехід від дошкільного до шкільного дитинства. Після того, як дитина залишає садочок і йде до школи, її життя кардинально змінюється. Основним при цьому є зміна діяльності – від гри до систематичного навчання.
Але дитина у шість років ще хоче гратися! І це підтверджують усі закони психології. Це нормально, це свідчення її адекватності своєму віку. Батьки ж тим часом прагнуть зайнятися з дитиною «репетицією» навчання у школі: читати, рахувати, писати. Можна зрозуміти і дітлахів, і дорослих. Але існують психологічні критерії готовності до навчання у школі та єдині вимоги до всіх дітей, які вступають до школи. Отже, у майбутнього школяра мають бути сформовані:
• особистісна (мотиваційна, емоційна) готовність – це бажання і спроможність дитини посісти позицію учня. Важливо розповідати малюкові про школу лише позитивні речі, заздалегідь познайомити його зі школою;
• вольова готовність – передбачає уміння керувати своєю поведінкою, робити не лише те, що цікаво, а й те, що потрібно, доводити почату справу до кінця. Необхідно вчити дитину виконувати домашні трудові доручення (прибрати іграшки, одяг);
• інтелектуальна готовність – передбачає оволодіння засобами пізнавальної діяльності, вміння мислити та узагальнювати, гарну пам’ять. Важливо не перевантажувати дитину інформацією, подавати її в ігровій формі;
• соціальна готовність – вміння встановлювати стосунки з ровесниками і дорослими. Дитина повинна бути терплячою до інших.
Педагоги-дошкільники реалізовують ключові орієнтири розвитку дитини через виконання програми. Проте не всі діти відвідують дошкільний навчальний заклад. Неможливість охопити всіх дітей міста дошкільною освітою зумовила пошук альтернативних форм для вирішення проблеми підготовки малюків до шкільного навчання. Саме для батьків дітей-шестирічок, які не відвідують дитячі заклади, на базі ДНЗ № 3 «Ладоньки» створений консультативний пункт «Дошколярик». Мета «Дошколярика» - надання порад, рекомендацій, практичних показів, проведення майстер-класів для батьків майбутніх першокласників, які не відвідують дошкільні заклади, з метою безболісної адаптації у період переходу дитини в інші соціальні умови. Кожної останньої п’ятниці місяця кваліфіковані спеціалісти - завідувач, вихователь-методист, практичний психолог, учитель-логопед, сестра медична старша, інструктор з фізкультури, вихователі - можуть надати консультативну допомогу батькам щодо питань розвитку дитини.
Шановні батьки! Пам’ятайте: не потрібно вимагати від малюка раптового перетворення на школяра – це неможливо! Адаптування до нових умов життя є тривалим процесом. Давайте разом допоможемо дитині зробити цей важливий крок у житті.
Оксана КОРОЛЬОВА,
практичний психолог ДНЗ № 3 «Ладоньки».
РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ
МАЙБУТНІХ ПЕРШОКЛАСНИКІВ
• Поважайте дитину як особистість.
• Зберігайте доброзичливу емоційну атмосферу в сім’ї.
• Не залякуйте школою, навпаки, розповідайте про своє шкільне життя.
• Заздалегідь познайомте дитину з приміщенням школи, класом і майбутнім вчителем.
• Вчіть дитину обслуговувати себе, прибирати одяг, складати свої речі.
• Розвивайте і підтримуйте у дитини інтерес до навчання.
• Зосереджуйте увагу на успіхах («ти зможеш, ти здатний»), а не на невдачах у навчанні.
• Не вимагайте від першокласника лише високих результатів і оцінок. Пояснюйте, як важливо розвивати свої здібності.
• Не карайте дитину обмеженням її рухової активності, не забороняйте гуляти разом з іншими дітьми на свіжому повітрі. Чітко дотримуйтесь режиму дня.
• Обмежте перегляд телепередач та комп’ютерні ігри, щоб зменшити час перебування дитини у статичній позі.
• Влаштовуйте у вихідні дні сімейні прогулянки на природі.
• Проводьте фізкультхвилинки, стежте за поставою дитини під час виконання домашнього завдання.
• Стежте, щоб після школи дитина обов’язково гуляла на свіжому повітрі.
• Вкладайте школяра спати не пізніше 21:00.