Відтепер кожен з нас може обрати терапевта, педіатра або сімейного лікаря у будь-якому медичному закладі. Медична допомога вже не прив’язана до місця прописки, проживання чи розміру хабара. Поки що приписна кампанія (процес вибору лікаря й укладення договорів) триває у пілотному режимі. А на все­українському рівні розпочнеться після підписання Президентом закону № 6327.

Крок перший: визначитися з лікарем
Найпростіше це зробити, якщо ви знаєте хорошого лікаря, обслуговуванням якого залишилися задоволені. Або ж поцікавтеся у родичів чи знайомих – можливо, вони порадять спеціаліста з амбулаторії сімейної медицини або поліклініки, яка підходить вам гео­графічно.


Інший варіант – просто зверніться у будь-який медичний заклад і познайомтеся з лікарями. Деякі медичні заклади вже мають власні сайти з інформацією.
Пам’ятайте, що зараз ви не мусите звертатись до лікаря «суворо за пропискою» - можете обрати фахівця, який працює недалеко від вашого дому, роботи тощо.

Крок другий: підписати декларацію
Заклади первинної медичної допомоги, в яких працюють сімейні лікарі, підписують контракт з Національною службою здоров’я, а пацієнти – декларацію з тими лікарями, яких самі собі обрали.
Декларацію підписують безстроково, її не треба поновлювати щороку. Але, якщо ви вирішите підписати угоду з іншим лікарем, то зможете це зробити у будь-який час.
Паспорт та ідентифікаційний номер – документи, які знадобляться для підписання угоди з лікарем. Якщо ж ви підписуєте декларацію з педіатром (чи сімейним лікарем, який буде обслуговувати вашу дитину), то ще знадобиться свідоцтво про народження дитини та документи (паспорт і код) обох її батьків або опікунів.
Основний спосіб запов­нення декларації - електронний: лікар внесе ваші дані в систему. Важливо, що декларація з’явиться після подвійної авторизації: лікар попросить назвати код, який надійде вам СМС-повідомленням. Якщо ж у вас немає мобільного телефону, фахівець сфотографує чи відсканує ваші документи, щоб долучити їх до декларації.
Потім лікар роздрукує дек­ларацію, яку ви підпишете у двох примірниках, один з яких залишиться у вас. Відтоді ви можете звертатись до лікаря у будь-який час.
На випадок відпустки або хвороби у вашого медика має бути заміна - інший лікар первинної ланки або черговий заклад первинної медичної допомоги. Якщо знадобилася допомога, а ви перебуваєте в іншому місті, звертайтеся до найближчого закладу первинної медичної допомоги.
Кількість пацієнтів, яку рекомендує МОЗ для одного лікаря – 2 тисячі. Можуть бути і виняткові ситуації, наприклад, коли медик працює в селі, де проживає понад 2 тисячі людей. Тож якщо ви впевнені, що знайшли хорошого лікаря, не гайте часу, адже у нього може просто не залишитися місць для нових пацієнтів.

Крок третій: звертатися за першої необхідності
Ви зможете звертатись до вашого лікаря з будь-якими питаннями, пов’язаними зі здоров’ям. Як свідчить світовий досвід, більшість таких можуть бути вирішені на рівні первинної ланки, особливо у разі вчасного звернення. Крім безпосереднього обстеження і лікування, лікарі первинної ланки за необхідності видаватимуть направлення до вузькопрофільних спеціалістів, виписуватимуть рецепти на медикаменти, також і ті, що підпадають під програму «Доступні ліки», та будь-які медичні довідки, наприклад, до басейну тощо.
Тож з цих міркувань краще обирати лікаря, який практикує поруч з вами – це скоротить витрати часу на дорогу.

Крок четвертий: не давати хабарів
У 2018 році заклад, у якому працює сімейний лікар, поч­не отримувати пряму річну оплату за обслуговування кожного пацієнта, який уклав з ним договір. Планується, що у 2018 році середня виплата на первинній ланці складе близько 370 грн. на одного пацієнта, у 2019 році - 450 грн. За умови обслуговування 2000 пацієнтів, можна мати річний дохід від 740000 грн. до 1000000 грн. у 2018 р. та від 900000 грн. до 1200000 грн. у 2019 р. У цей бюджет входять оренда кабінету, оплата роботи лікаря, медсестри (фельдшера), прості витратні матеріали та часткове покриття аналізів. Близько половини цих коштів - видатки практики, все інше - зарплата працівників (лікаря, медсестер, фельдшерів).
За цими тарифами закладам первинної медичної допомоги платитиме держава - саме для того, щоб у медичних працівників були гідні зарплати і щоб ці гроші не платили пацієнти, як це відбувається зараз. Тож, йдучи до лікаря, пам’ятайте, що це не безкоштовна послуга, за яку ви маєте покласти «подяку» йому в кишеню. Це медична послуга, за яку заплачено з ваших податків.
Інструкції для лікаря та пацієнта ви можете переглянути на платформі еHealth: «Кроки для лікаря», «Кроки для пацієнта». Зразки декларації - https://goo.gl/PpXFPz.
Наразі у Міністерстві охорони здоров’я оголосили про початок тестової роботи електронної бази пацієнтів еHealth: сімейні лікарі відтепер можуть додавати себе і пацієнтів до системи.
Між тим, для внесення в електронну систему потрібно, щоб пацієнт підписав угоду зі своїм лікарем у паперовому вигляді. Але, як розповідають лікарі у регіонах, їхні пацієнти наразі це робити не поспішають.

Додати коментар

Всі коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації. Коментатори які допускатимуть у своїх коментарях грубощі щодо інших учасників дискусії та наклепи (поширення завідомо неправдивдивої інформації, яка порочить іншу особу) - можуть бути забанені адміністратором. Якщо ви вважаєте, що якась інформація не відповідає дійсності і маєте на те суттєві підстави - напишіть нам info@newlife.rv.ua і адміністратор розгляне ваш лист у найкоротший термін.
Коментарі неавторизованих користувачів друкуються тільки за попередньої модерації.


Захисний код
Оновити