Чи потрібно у школі зменшувати літні канікули та збільшувати їх взимку

Цей навчальний рік запам’ятається учням нашого району насамперед постійними перебоями навчання. То карантин через перевищення епідпорогу оголосили, то призупинили навчання через ускладнення ситуації з постачання природного газу. І така ситуація виникала у навчальних закладах більшості регіонів нашої країни.

Через що в дітей з’явля­ються незаплановані канікули. І як наслідок вчителі не встигають учням подати матеріал повністю, об’єднують теми, залишають окремі з них на самостійне опрацювання. А в школярів відповідно зростає навантаження. І так чи не щороку. Адже карантин – вже звична справа.

Що пропонують батьки?
Якщо проаналізувати попередні навчальні роки, то у 2013-2014 навчання призупинили на дев’ять навчальних днів, у 2014-2015 – також на дев’ять, а у 2015-2016 – вже на п'ятнадцять. Цьогоріч діти не ходили до школи додаткові 10 днів.
Такий стан справ чи не щозими викликає жваву дискусію серед батьків та освітян. І окремі матері й батьки повсякчас пропонують запозичити закордонний досвід і частину літніх канікул перенести на зиму. До слова, два роки тому на сайті президента навіть розмістили петицію з проханням ухвалити закон про перенесення великих літніх канікул на зимовий період. Щоправда, петиція не набула популярності і з 25 тисяч необхідних для розгляду голосів вона набрала слабеньку цифру 54.
Схожу ініціативу нещодавно озвучили і в нас у районі. На обговорення у соцмережу «Фейсбук» голова Здолбунівської РДА Сергій Кондрачук опублікував лист до Міністра освіти і науки Лілії Гриневич з пропози­цією перенести місяць літніх шкільних канікул на зимовий період.


Чимало батьків дану ініціативу підтримало, адже вважають такий крок прогресивним і таким, що справді допоможе вирішити проблему карантинів та економії опалення. Проте знайшлися й батьки, які не вважають перенесення канікул зміною на краще. І аргументували вони це по-різному: календарним графіком відпусток батьків, відпочинком дітей у таборах, та тим, що приміщення шкіл не пристосоване до навчань у спеку.
Олександр ЯКУБЧИК:
- Мені ця ідея не подобається з кількох причин. По-перше, епідемії бувають в різний час зими. Тож може виникнути ситуація, коли діти вийдуть з канікул і почнеться епідемія. Нічого не виграємо, крім економії ресурсів на опалення. По-друге, навчатись в літній період – просто мука. Навіть в травні важко. До того ж, це збільшить навантаження на літні місяці відпусток батьків, коли діти їздять в табори та на моря.
Дмитро ХОМИЦЬКИЙ:
– Мої діти ще до школи не доросли, тому складно щось сказати. Тут є свої плюси і свої мінуси. Мені здається, що це – потужні зміни в навчальному процесі, якими повинні займатися фахівці Міністерства освіти і науки. Навряд чи батьки бачать картину повністю.
Раїса СОЛТИС:
– Я поки що утримаюся підтримувати таку ініціативу, бо не бачу, яким чином буде відбуватись вступна кампанія випускників школи. Коли буду бачити повну картину, тоді, можливо, зміню думку. Як мама, я враховую інтереси обох своїх доньок. Старша буде наступного року поступати, тому цього літа займатиметься з репетиторами. Менша ж – за декілька років. Тому, для старшої буде важче, а для молодшої навпаки – краще.
Юлія ЛЮКШИН:
– Я однозначно за. Взимку завжди «вилітає» навчання – то святкові дні, то до бабусі потрібно їхати защедрувати, то ГРІ та застуди, то мороз до 20 градусів і більше, то отоплення вимкнули. А влітку таких проблем немає. На початку літа зазвичай немає шаленої спеки… Та й зранку вставати хочеться, працездатність вища, не те що взимку. Двох місяців влітку вистачає, щоб і на моря поїхати, і до бабусь у село. Плюс зимових стане більше на сніжки, колядування та щедрування.

А діти – проти
Та в цій ситуації, на жаль, забули врахувати думку самих дітей. Адже це їм доведеться звикати до нового графіку навчання. Цікаво, що опитані нами підлітки у переважній більшості проти перенесення канікул. Мовляв, взимку вдома робити нема чого, а влітку чимало розваг, до того ж у школі спека, а приходити у літньому одязі на уроки не дозволяють. Та і вчитися особливо у літній час не хочеться.
Анна, одинадцятикласниця:
– Я – проти, адже мені не хочеться у червні сидіти в школі. Узимку можна тепліше одягнутися, а влітку набагато важче висидіти уроки, коли спека а кондиціонерів в школі немає.
Вадим, десятикласник:
– Негативно ставлюся до такої ідеї. Навчатись літом – означає нічого не вивчити! Ми і так у травні не вчимося, а тут ще й під сонцем паритись, будемо думати лише про те, як швидше прийти додому і піти погуляти.
Юлія, одинадцятикласниця:
– Тут складно сказати однозначно. З одного боку добре, тому що взимку йде спалах хвороб і епідемій. До того ж в цей період багато олімпіад й інших конкурсів, тобто є час, щоб готуватися, а літо й так довге і фактично всі табори починаються з кінця червня. З іншого боку – влітку може бути дуже спекотно і голова тоді не працює. Плюс що робити дітям вдома взимку два місяці? Тому я думаю, що якщо і забрати червень, то тільки днів з десять і їх додати до зимових канікул.

А що скажуть освітяни?
Натомість вчителі у випадку зміни канікул більше хвилюються за організацію навчального процесу. Адже тут потрібно повністю «перекроїти» програму.
Приміром, директор Здолбунівської гімназії Іван Гнатюк вважає, що перенесення занять з точки зору організації навчального процесу – складна процедура. До того ж, переконаний він, це не дає гарантії, що так вдасться оминути карантину.
– Вважаю, що це питання системне. Насамперед варто розвантажити навчальні програми та, відповідно, змінити підручники. По-друге, збільшити практичну складову навчання і забезпечити для цього необхідну навчально-матеріальну базу. У червні варто проводити навчальні екскурсії, дослідження, краєзнавчі експедиції та інше. У нас наразі немає такої можливості, бо це кошти... А ще треба обдумати графік складання ЗНО, яке припадає саме на червень.
Та окрім навчальної складової завжди є психологічна. І тут виникає питання, чи не зіткнеться школа та батьки зі стресами у дітей. Проте сімейний психолог з Рівного Сергій Терентьєв заспокоює, що діти можуть вчитися коли завгодно, головне, аби для них правильно організували навчання.
– З точки зору психології перенесення канікул мало вплине на дитину. Кабінети повинні провітрюватися, мати нормальний температурний режим. А якщо дитині цікаво вчитися, то вона робитиме це і взимку, і влітку. Я маю досвід проведення тренінгів для дітей влітку від Фонду сприяння лідерству «Стандарт». І в нас завжди чимало дітей. Всі залюбки вчаться, частину занять проводимо на вулиці. Так, я знаю, що таке проводити уроки в п’ятницю в травні, коли припікає сонечко й усі хочуть гуляти. Але це більше від того, що діти втомлюються. І тут вже потрібно більше відпочивати.
Та все ж наше суспільство ще до змін не готове. Проте, рано чи пізно, нам їх не уникнути. Адже за кордоном чимало країн давно практикують навчання влітку. Приміром, у Німеччині літні канікули тривають не довше двох місяців. Зазвичай протягом року перерва між канікулами становить до п’яти тижнів. Тож відпочивають діти частіше. А в США навіть існує так званий літній семестр, протягом якого дитина може вивчати предмет, який їй до вподоби. І в переважній більшості шкіл зазвичай навчання триває до кінця червня, а канікули протягом навчального року організовують частіше.
Ірина САМЧУК.

Додати коментар

Всі коментарі – це не редакційні матеріали. Якщо ви вважаєте, що якась інформація не відповідає дійсності і маєте на те суттєві підстави - напишіть нам info@newlife.rv.ua і адміністратор розгляне ваш лист у найкоротший термін.
Коментарі друкуються тільки за попередньої модерації.


Захисний код
Оновити