Однією з актуальних нині є проблема взаємодії людини і комп’ютера. Це підкреслюють у своїх дослідженнях різні видатні психологи, відзначаючи, що у “співпраці” людини з ПК присутні водночас і позитивні, і негативні сторони.
Наприклад, Р. Грановська відзначає позитивні моменти захоплення розважальними комп’ютерними іграми. Вони корисні, коли використовуються як зміна виду діяльності, для того, щоб зняти напруження, відволіктися від читання, писання, фізичного навантаження.
Але при надмірній пристрасті до віртуальних ігор вони, зокрема у підлітків, стають “каменем спотикання” на шляху духовного та фізичного розвитку. Разом з позитивними моментами взаємодії підлітка з комп’ютером, навіть при дедалі більших можливостях використання ПК як помічника у процесі навчання, виникають і негативні. Найперше – надмірне психологічне навантаження.
Постійно росте число людей, які з головою поринають у світ комп’ютерних ігор. У захопленні такими чітко видно істотний дисбаланс між емоційним та фізичним навантаженням при явній перевазі першого внаслідок напруження від азарту. У підлітків часті переживання, напруження, які не змінюються фізичною розрядкою, призводять до суттєвих порушень психічного здоров’я.
Як визначити наявність комп’ютерної залежності? Раджу батькам звернути увагу на перші її ознаки, якими є:
пропуски дитиною шкільних занять через комп’ютерну гру (вдома або у комп’ютерному клубі);
просиджування біля комп’ютера вночі;
харчування під час комп’ютерної гри;
відсутність інших захоплень, окрім комп’ютерних ігор;
дитина не уявляє, чим їй зайнятися, коли комп’ютер зламався.
Допомогти підліткам уникнути комп’ютерної залежності мають і повинні дорослі. Батькам варто пам’ятати, що попередити появу й розвиток комп’ютерної залежності значно легше, ніж боротися з нею. Як діяти? Ось декілька рекомендацій:
1. Постійно виявляєте увагу до розвитку інтересів і схильностей підлітка.
2. Комп’ютерна залежність рідше виявляється у підлітків, які займаються спортом. Тому стежте, щоб підліток належний час приділяв фізичним навантаженням.
3. Коректно використовуйте своє право на заборону, оскільки “заборонений плід – завжди солодкий”.
4. Завжди шукайте нагоду підкреслити повноту життя в реальності, в режимі он-лайн.
Сподіваюсь, для вашої дитини ПК ніколи не стане ворогом, а буде надійним помічником у навчанні чи дозвіллі.
Оксана ДЕНИСЮК,
психолог Бущанської ЗОШ І-ІІІ ст.

Comments are now closed for this entry