Будівля Суємської ЗОШ.

До початку нового навчального року у районі потрібно створити оптимальну мережу загальноосвітніх навчальних закладів, яка б реально враховувала освітні запити територіальної громади, забезпечувала ефективне використання фінансових, матеріально-технічних та кадрових ресурсів. Саме так в ідеалі повинна виглядати оптимізація навчальних зак­ладів. Насправді ж цей процес доволі непростий та суперечливий. Адже, яку б схему змін в освітній мережі району не запропонували члени робочої групи, створеної розпорядженням голови Здолбунівської РДА, у підсумку повинні бути враховані насамперед інте­реси школярів - тих, задля кого й працює наша система освіти.
Про те, як змінити мережу шкіл Здолбунівщини, під час нарад, зустрічей та консультацій йшлося вже не раз. Але чіткого шляху досі не вималювалося. Проте тенденції зрозумілі: оптимізація має бути спрямована на те, щоб позбавитися великих витрат на малокомплектні школи і, відповідно, позбутися нераціонального використання коштів, коли одні навчальні заклади отримують фінансування за рахунок інших.


До слова, в Рівненській області зараз діє більше семи десятків шкіл, у кожній з яких навчається менше ста учнів. Фахівці стверджують, що якість освіти у таких закладах часто не відповідає сучасним вимогам. Тож, за словами начальника управління освіти і науки Рівненської ОДА Григорія Таргонського, мета оптимізації мережі навчальних закладів полягає не в тому, щоб перекрити дітям доступ до отримання знань, а у тому, щоб надати школярам належні умови для навчання. В області усіляко наголошують, що оптимізація і закриття шкіл – це різні речі, оскільки заклади не закриватимуть, а реорганізуватимуть. Проте ухвалювати остаточне рішення, як саме провести цей процес, будуть безпосередньо у районах або у новостворених об’єднаних громадах.
Тож третього березня відбулося засідання робочої групи оптимізації шкільної мережі Здолбунівщини, під час якого начальник відділу освіти райдержадміністрації Лілія Карпенко розповіла про підсумки аналізу оптимізації мережі шкіл, проведеного очолюваним нею підрозділом.
Суть аналізу зводиться до наступного: потрібно вживати заходів, оскільки вже з нового навчального року фінансувати малокомплект­ні школи доведеться з місцевого бюджету. Шість загальноосвітніх шкіл І ст. оптимізації не підлягають. Хоч з них лише Здолбунівська ЗОШ № 7 І ст. працює на повну потужність – у закладі навчається 307 учнів, що становить 101 % передбаченої згідно з проектом наповнюваності. У решті сільських шкіл вчиться від 12 до 21 учня.
Проте заходи з оптимізації насамперед втілюватимуть у школах І-ІІ та І-ІІІ ст., де наповнюваність часом навіть «не дотягує» до п’ятдесяти відсотків від проектної потужності. Зокрема під час засідання прозвучали пропозиції щодо реорганізації ряду шкіл у філії І ступеня інших, сусідніх, закладів. Йдеться зокрема про реорганізацію Старомощаницької, Маломощаницької, Новомощаницької, Суємської, Кунинської, П’ятигірської, Миротинської шкіл та Новосілківського НВК. Такі заходи дадуть змогу провести кадрову оптимізацію та зменшити видатки на утримання ЗНЗ.
Виглядає начебто все правильно. Однак усім зрозуміло, що на практиці втілити у життя ці заходи буде непросто. Бо, як і в багатьох інших питаннях, перепоною для успішних змін стають погані дороги. І якщо, скажімо, школярів середніх класів з Суймів та Півче до сучасної та просторої Будеразької ЗОШ довозитиме наявний шкільний автобус, то зі Старої Мощаниці до Білашева майже п’ятикілометровий розбитий шлях діти долатимуть невідомо як. Схожа ситуація псує ще кілька потенційних схем реорганізації. Хоч у майбутньому виходом десь може стати заключення договорів з перевізниками, які б доставляли учнів до сусідніх сіл на навчання. У будь-якому разі робоча група повинна активно попрацювати та врахувати всі аспекти - кадровий потенціал, матеріально-технічну базу, демографічні показники, стан доріг та ін.
Важливою умовою для оптимізації є придбання нових шкільних автобусів. За інформацією Рівненської ОДА, в область з державного бюджету надійшло понад 27 мільйонів гривень освітньої субвенції на ці потреби. На ці кошти можна буде придбати близько 40 автобусів. Проте такий транспорт купуватимуть за тієї умови, якщо з місцевих бюджетів районів виділять загалом таку ж суму.
Утім, якими б не були висновки комісії, легко здогадатися, що остаточні рішення, котрі ухвалюватимуть депутати Здолбунівської районної ради, будуть непопулярними. Щось схоже відбувається і з процесом децентралізації: теоретично на місцях наче розуміють, що це і добре, і потрібно, а на практиці - побоюються наслідків. Бо зміни останніх десятиріч закарбували глибоко у свідомості кожного, хто їх пережив, що село без сільради, школи, клубу - то шлях до його остаточної неперспективності. Тож сподіватимемося, що «шкільна» оптимізація, без якої нині справді не обійтися, буде муд­рою та виваженою.
Марина СТЕПАНЮК.

Додати коментар

Всі коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації. Коментатори які допускатимуть у своїх коментарях грубощі щодо інших учасників дискусії та наклепи (поширення завідомо неправдивдивої інформації, яка порочить іншу особу) - можуть бути забанені адміністратором. Якщо ви вважаєте, що якась інформація не відповідає дійсності і маєте на те суттєві підстави - напишіть нам info@newlife.rv.ua і адміністратор розгляне ваш лист у найкоротший термін.
Коментарі неавторизованих користувачів друкуються тільки за попередньої модерації.


Захисний код
Оновити