Що під час нинішніх місцевих виборів вважати підкупом, якими є його наслідки для тих, хто його використовує, - роз’яснення від юриста РОГО «Комітет виборців України» Мирослави Примак:

- Норми щодо підкупу виборців містяться в Законі «Про місцеві вибори» та Кримінальному кодексі України. Так, відповідний Закон прямо забороняє застосовувати підкуп як дію, що перешкоджає вільному формуванню та волевиявленню виборця. У частині 4 статті 60 Закону «Про місцеві вибори» вказано, що заборонено проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора місцевої організації партії, яка є суб’єктом виборчого процесу, політичної партії, місцева організація якої є суб’єктом виборчого процесу, або інших агітаційних матеріалів, за умови, що вартість таких товарів не перевищує 5 % розміру мінімальної заробітної плати) та інших матеріальних цінностей або робіт чи послуг.


Разом з тим у Кримінальному кодексі України використовується таке поняття як «неправомірна вигода». Згідно з ним, підкупом виборця вважається як надання неправомірної вигоди виборцю, так і її пропозиція чи обіцянка в наданні (далі вживаємо лише надання, але слід розуміти всі три поняття). Неправомірна вигода включає в себе кошти чи інше майно, переваги, пільги, послуги або нематеріальні активи.
При цьому, на відміну від Закону, в Кодексі вказується, що відповідна сума, аби роздача продуктових наборів чи інша подібна дія вважалася злочином, має складати більше 3 % розміру мінімальної заробітної плати. Така вигода може надаватися за те, щоб виборець взагалі не йшов на вибори, або ж проголосував більше одного разу, голосував за конкретного кандидата на виборах, кандидатів від політичної партії, або ж передав виборчий бюлетень іншій особі тощо. Вважається підкупом також агітація шляхом надання підприємствам, установам, організаціям вказаної неправомірної вигоди або надання безоплатно товарів, робіт, послуг. Такі дії караються обмеженням волі або позбавленням волі на строк від 2 до 4 років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від 1 до 3 років.
Однак Закон «Про місцеві вибори» в питаннях проведення кандидатами та місцевими організаціями партій агітації є спеціальним у порівнянні з Кримінальним кодексом і відповідні положення про 5 % були прийняті пізніше. Тому вартість товарів з візуальними зображеннями назви, символіки, прапора місцевої організації партії, яка є суб’єктом виборчого процесу, політичної партії, місцева організація якої є суб’єктом виборчого процесу, або інших агітаційних матеріалів, має не перевищувати саме 5 % розміру мінімальної заробітної плати.
Як відомо, днями були внесені зміни до Державного бюджету України на 2015 рік. Згідно з ними з 1 вересня 2015 року розмір мінімальної заробітної плати збільшився з 1218 до 1378 грн. Тому 5 % від «мінімалки» становитиме 68 грн. 90 коп.
Отже, якщо роздають у пакеті олію, гречку, цукор і просять проголосувати за певного кандидата чи не голосувати за іншого, то вартість цих продуктів для доведення факту підкупу виборців має становити більше 68,90 грн.
Однак, наприклад, коли роздаються різні товари, на яких нанесено зоб­раження назви, символіки, прапора політичної партії, вартість яких не перевищує 68,90 грн., то такі дії не є злочином. При цьому, в такому випадку фактично йдеться про сукупну вартість усіх товарів, що входять до такого «пакету», наданого одній особі.
Не варто забувати, що за такі незаконні дії в чинному законодавстві передбачена і кримінальна відповідальність. Так, стаття 160 Кримінального кодексу України передбачає покарання як для будь-якої особи, котра досягла 16 років та здійснює підкуп (обмеження волі на строк до 3 років або позбавлення волі на той самий строк з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від 1 до 3 років), так і для виборців, які погодилися прийняти чи прийняли певну вигоду (штраф від 1700 до 5100 грн. або виправні роботи на строк до 2 років, або обмеження волі на той самий строк).
Окремо слід зазначити, що члену виборчої комісії, кандидату або його довіреній особі на виборах, представнику політичної партії чи місцевої організації політичної партії у виборчій комісії, уповноваженій особі політичної партії чи місцевої організації політичної партії, офіційному спостерігачу за вчинення підкупу виборця загрожує більше покарання, ніж особі, що не має спеціального виборчого статусу і здійснює такий підкуп виборців. Зокрема, така особа може бути покарана позбавленням волі від 5 до 7 років.
Повідомляти про підкуп виборця варто до міліції, написавши відповідну заяву про злочин. До заяви обов’язково треба додати докази здійснення вказаних дій або ж вказати осіб, які зможуть підтвердити факт підкупу. Також на місце події можна викликати працівників правоохоронних органів. А факти підкупу можна зафіксувати, наприклад, на мобільний телефон, відео- чи фотокамеру, записати контакти осіб, які були свідками події і готові свідчити про побачене.
Юридичний відділ РОГО КВУ.

Додати коментар

Всі коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації. Коментатори які допускатимуть у своїх коментарях грубощі щодо інших учасників дискусії та наклепи (поширення завідомо неправдивдивої інформації, яка порочить іншу особу) - можуть бути забанені адміністратором. Якщо ви вважаєте, що якась інформація не відповідає дійсності і маєте на те суттєві підстави - напишіть нам info@newlife.rv.ua і адміністратор розгляне ваш лист у найкоротший термін.
Коментарі неавторизованих користувачів друкуються тільки за попередньої модерації.


Захисний код
Оновити