Надважкий минулий рік усіх навчив не розслаблятися та бути реалістами. У мріях кожен бачить нашу вистраждану країну мирною та такою, що стрімко стає на шлях активних реформ. Реальність знову інакша: маємо чітке усвідомлення, що 2015-й простим не буде. Чого саме чекати від найближчих дванадцяти місяців, зараз можемо хіба що припускати. Утім, дещо про плани тих, хто нині займає владні кабінети, таки відомо. І більшість нововведень, на жаль, вкотре спонукає робити невтішні висновки: затягуємо паски на останні дірочки і готуємося застосовувати усі можливі тактики виживання у надскладні часи…

Мінімальна «мінімалка»
Державний бюджет-2015 прогнозовано не дає особливих приводів для оптимізму. У ньому передбачені непопулярні кроки та невтішні макропоказники. Утім, як стверджують окремі експерти, найгірше те, що заплановані непопулярні заходи спрямовані не на глобальне «латання» економіки, а на чергове «протягування» планованих показників за рахунок громадян.
Отже, виживати за умов інфляції доведеться на звичні заробітки: збільшення прожиткового мінімуму і мінімальної зарплати до 1330 і 1378 гривень відповідно заплановане лише на грудень 2015 року. Доти ж людям, залежним від «мінімалки», лишається сподіватись хіба що на призупинення шалених темпів знецінення гривні. Проте на тлі прогнозованого зниження ВВП на 4,3 % та зростання цін на 13 % подальшого погіршення купівельної спроможності уникнути, вочевидь, не вдасться.

Податки на хатки, і не тільки…
Хоч підтримана нардепами 28 грудня податкова реформа і передбачає скорочення кількості податків із 22 до 9, це не означає, що податковий тиск на громадян знизиться. Швидше навпаки, у сфері оподаткування - не дуже приємні новини. Наприклад, власникам нерухомості уже з 1 січня цього року потрібно сплачувати податок на житлові та нежитлові об’єкти за ставкою податку за 1 кв. м, що не перевищує 2 % мінімальної заробітної плати. Сплачувати новий податок доведеться один раз на рік тим, хто володіє квартирою, площа якої перевищує 60 кв. м, або будинком площею понад 120 кв. м. Найцікавіше, що згідно з новою системою оподаткування, однакову суму податку теоретично доведеться сплатити і власнику розкішного палацу, і тому, хто має величезну напіврозвалену сільську хату з багатьма прибудовами, за умови однакового метражу цих будівель…
Зростає податкове навантаження і на тих, хто нині отримує відносно пристойні зарплати. Якщо місячний дохід перевищує 10 мінімальних зарплат (12180 грн.), то ставка податку на доходи фізичних осіб зросте з 17 % до 20 % (для менших зарплат зберігається ставка 15 %).
Фіксований податок 25 тисяч гривень на рік сплачуватимуть власники автомобілів, випущених не більше як 5 років тому, з дизельними двигунами об’ємом понад 2,5 тис. куб. см і бензиновими більше 3 тис. куб. см.
Відбулися зміни і на валютному ринку. Збір до Пенсійного фонду при купівлі іноземної валюти підвищено з 0,5 % до 2 %, при цьому аналогічний збір для безготівкових операцій анульовано.
Ще одне нововведення - військовий збір у розмірі
1,5 % від суми зарплатні діятиме і в 2015 році. Судячи з цього та з огляду на загальну ситуацію, на швидке поліпшення обстановки на Сході країни наші керманичі явно не розраховують.

Доживемо до реформ?
Можна припустити, що згадані вище нововведення - не останні сюрпризи, що чекають нас у 2015-му. Нова програма дій уряду, оприлюднена наприкінці минулого року, спричинила справжній стрес у тих, хто помилково сприйняв її не як декларативний документ. Позатим, поки що обмеження соціальних виплат, скасування безкоштовної медицини, плата за навчання у 10-11 класах середньої школи - це лише пропозиції задля забезпечення суворої економії в країні. Проте більшість громадян цілком прогнозовано сприймають такі нововведення більш ніж критично. Скажімо, як можна підтримати чергове пропоноване підвищення пенсійного віку (до 65 років для чоловіків і жінок), якщо 65 років - це і є середня тривалість життя українців сьогодні?
Щоправда, днями міністр соцполітики Павло Розенко зазначив, що, на його думку, підвищення пенсійного віку нічого втішного Україні не принесе. А для наповнення бюджету Пенсійного фонду варто насамперед зробити усе для того, щоб легалізувати заробітну плату. Тому, судячи навіть з внутрішньоурядової дискусії, поки що важко сказати, які з «програмних» ідей будуть втілені у життя і коли це станеться.
Зрозуміло одне: без ґрунтовних реформ на європейський шлях не станеш. Саме суттєві, виважені реформи можуть реанімувати економіку і поступово привести до ладу «соціалку». Заради цього й паски затягнути можна. От тільки затягуємо ми їх уже третій десяток років, а жодної повноцінної реформи в Україні за цей час так і не втілено. І доки інтереси політичних партій та прагнення до високих рейтингів домінуватимуть над інтересами держави, нічого подібного, вочевидь, не відбудеться. Тож нинішніх керманичів, які працюють у надскладні часи, ми, звісно, розуміємо. Але й питатимемо з них жорстко.
Марина СТЕПАНЮК.

Додати коментар

Всі коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації. Коментатори які допускатимуть у своїх коментарях грубощі щодо інших учасників дискусії та наклепи (поширення завідомо неправдивдивої інформації, яка порочить іншу особу) - можуть бути забанені адміністратором. Якщо ви вважаєте, що якась інформація не відповідає дійсності і маєте на те суттєві підстави - напишіть нам info@newlife.rv.ua і адміністратор розгляне ваш лист у найкоротший термін.
Коментарі неавторизованих користувачів друкуються тільки за попередньої модерації.


Захисний код
Оновити