Учасники семінару у Здолбунівській ЗОШ І-ІІІ ст. № 4.

 

Прагнучи, щоб учень досяг успіху, вчитель повинен активно спонукати його до праці над собою. Це – один з принципів особистісно зорієнтованого навчання (ОЗОН), яке, на переконання членів творчої групи вчителів української мови та літератури Здолбунівського району, має бути основою всього навчального процесу.
Коли в області була створена науково-дослідна лабораторія «Особистісно зорієнтоване навчання на уроках української мови та літератури», у числі перших до її складу увійшла вчитель української мови та літератури Здолбунівської ЗОШ I-III ст. № 4 Нелла Михайлівна Паламарчук, вчитель-методист, відмінник освіти України. Вона й стала натхненником творчої групи вчителів української мови та літератури нашого району, яка згодом почала працювати на базі ЗОШ № 4. Відтоді кількість прихильників впровадження у навчальний процес особистісно зорієнтованого навчання постійно зростає, а в творчої групи уже є чимало цікавих напрацювань.


Своєрідним звітом про роботу став науково-практичний семінар керівників шкільних методичних об’єднань і вчителів української мови та літератури з теми «Особистісно зорієнтоване навчання як нова парадигма освіти: теорія і практика», який відбувся 27 лютого у Здолбунівській ЗОШ I-III ст. № 4. Присутніх привітали методист районного методкабінету Здолбунівської районної ради Ніна Пальчевська, завідувач районного методкабінету Наталія Глущук, представники дирекції школи. Розпочали семінар з Хвилини мовчання, якою вшанували пам’ять загиблих на Майдані і члена обласної лабораторії Наталії Подранецької.
Особливим для філологів району цей захід став ще й завдяки присутності поважних гостей, серед яких був керівник науково-дослідної лабораторії «Особистісно зорієнтоване навчання на уроках української мови та літератури», кандидат педагогічних наук Інституту педагогіки АПН України Анатолій Миколайович Фасоля.
- Я вже зріднився з цим краєм і багато знаю про Здолбунівщину, - зазначив він. - І про здобутки та успіхи місцевої творчої групи мені також відомо.
Анатолій Фасоля переконаний, що за ОЗОНом – майбутнє навчального процесу. Адже саме особистісно зорієнтоване навчання вказує учневі шлях до успіху. Як правило, у процесі вивчення літератури учень має запам’ятовувати імена, дати, факти. Коли ж у нього виникає запитання «Навіщо це?», то навряд чи твердження учителя про необхідність таких знань переконає школяра.
Особистісно зорієнтоване навчання дає змогу сформувати відповідь, для чого учневі література. На уроках літератури діти вчаться бути успішними, розуміти та пізнавати себе, відкривати нові здібності. Поступово вони вчаться розуміти красу слова, тобто - бути справжніми читачами.
- На уроці літератури завжди треба йти від учня, - розповідає Анатолій Миколайович. - Після прочитання твору вчителеві важливо почути про його відчуття. І навіть якщо учень зізнається, що залишився байдужим, про це можна поговорити, дати зрозуміти, що його не покарають, тим самим заохотивши до розмови і віри у свої сили. Це – перші кроки до того, аби згодом учень став справжнім читачем. Тому ОЗОН – це технологія, яка справді дає можливість досягти успіху.
Про особистісно зорієнтоване навчання української мови та літератури в умовах реалізації Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти розповів методист кабінету суспільно-гуманітарних предметів Рівненського ОІППО Микола Піддубний. Вчитель Гощанської ЗОШ І-ІІІ ст. Софія Ревчук поділилася досвідом підготовки та проведення особистісно зорієнтованого уроку. А учитель Рівненської ЗОШ І-ІІІ ст. № 8 Світлана Стасюк розповіла про підготовку так званих папок успіху (портфоліо), які дають змогу здійснити самооцінку самостійної, пізнавальної, творчої роботи учня.
Особливі враження залишила практична частина семінару, яка дала змогу його учасникам побувати на незвичайному уроці. До них завітав «лицар на білому коні» Василь Симоненко, найвизначнішими рисами якого були щирість, талант, патріотизм. У ролі вчителів - члени творчої лабораторії. Мотиваційний етап майстерно провела І. Р. Стецюк (Гільчанська ЗОШ). Л. М. Добровольська (Миротинська ЗОШ) на етапі цілевизначення та планування довела, що вміння ставити перед собою мету – це запорука успіху не тільки на уроці. Опрацювання навчального матеріалу провели Н. М. Новачук (Здовбицька ЗОШ), Л. Ф. Овдіюк (Спасівська ЗОШ), О. А Соловйова (Новомильська ЗОШ). Кожен етап уроку був справжнім майстер-класом членів творчої групи.
Урок містив багато цікавого. Це і фільм про Симоненка, і пісня, і виступи вчителів, які побували у ролі учнів, і мамина колискова, і живе слово поета.
Учасникам науково-прак­тич­ного семінару надзвичайно сподобалися усі форми роботи, використані на уроці. «Я тепер впевнена, що у своїй діяльності буду постійно практикувати структуру особистісно зорієнтованого уроку…», «Зацікавили нові форми рефлексії, ще раз переконалася, що цей етап уроку надзвичайно важливий…», «Урок можна провести легко і цікаво, якщо володієш інтерактивними технологіями…», «Ми творили урок разом…», «ОЗОН – це успіх, я візьму його з собою …» - так висловлювали враження учасники семінару.
Особливо зацікавили учасників види рефлексії на останньому етапі уроку, який провели Т. А. Кремінська (Мізоцький НВК) та Л. М. Пославська (Здолбунівська ЗОШ № 4). Одна група учителів-учнів складала сенкан до слова «мати», інша, використовуючи так званий метод шести капелюхів, висловлювала свої думки відповідно до призначення кольору. Створення фільму та поліфонічне озвучення тексту поезії «Лебеді материнства» - таким було завдання третьої групи. А група «журналістів» брала інтерв’ю та писала замітку, підвівши підсумок науково-практичного семінару. Члени творчої групи В. М. Кондратюк (Бущанська ЗОШ), Т. Б. Соловйова (Копитківська ЗОШ), О. В. Шпичак (Ступнівський НВК) вміло скеровували учасників у процесі проведення особистісно зорієнтованого уроку.
- Урок, проведений у системі ОЗОНу, ще раз дав зрозуміти кожному вчителю, що творцем уроку є і вчитель, і учень, - розповідає керівник творчої групи Нелла Михайлівна Паламарчук. - Адже учень - не просто дитина. Це особистість, яку потрібно любити і навчати, йдучи в ногу із сьогоденням.
Досвід районної творчої групи учасники семінару вирішили використовувати у своїй педагогічній діяльності. Вони переконані, що практична спрямованість уроків в системі ОЗОНу, на яких вирішальною стає діяльність учня, дає можливість виховати відповідальну особистість, здатну до самоосвіти і саморозвитку, котра вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати знання і вміння для творчого розв’язання проблем, прагне змінити на краще своє життя і життя своєї країни.
Марина СТЕПАНЮК.

Comments are now closed for this entry