Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України було створено Інспекцію з питань захисту прав споживачів у Рівненській області (далі - Інспекція), яка, в свою чергу, підпорядковується Державній інспекції України з питань захисту прав споживачів. Інспекція, як і будь-який орган державної влади, у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами та дорученнями Президента України, актами Кабінету Міністрів України, Держспоживінспекції України та іншими нормативно-правовими актами. Перш за все необхідно визначити, яка ж сфера діяльності Інспекції, про що розповідає начальник Інспекції Іван Олексійович СИЧ (на фото).

 

- Отож, що ж повинно міститись у кожному магазині?
У будь-якому магазині обов’язково повинен міститися «Куточок споживача», де повинні бути відображені права та обов’язки продавця і покупця, відомості про продавця (назва суб’єкта господарювання, адреса, телефон, ПІБ директора), адреса і телефони контролюючих органів; Закон України «Про захист прав споживачів», відповідні правила торгівлі; Книга відгуків і пропозицій у доступному місці.
- Що повинен перевірити покупець перш, ніж оплачувати обраний ним товар чи послугу?
- Обов’язково потрібно перевірити відповідність названої продавцем ціни тій, яка вказана у ціннику чи прейскуранті. Якщо товар штучний, – чи не пошкоджена упаковка і чи дійсно в ній той товар, за який ви сплачуєте гроші, комплектність товару, наявність супроводжувальної документації. При цьому завжди просіть у продавця продемонструвати, як працює товар і як ним користуватись. Якщо ж товар ваговий, - чи правильно працюють ваги.


Також покупець повинен перевірити наявність необхідної інформації на упаковці та у супроводжувальній документації, детально ознайомитися з цією інформацією, найперше - зі строком придатності, гарантійними зобов’язаннями виробника тощо.
Варто зазначити, що під час придбання товару (оплати послуги, роботи) покупцеві необхідно прослідкувати, щоб йому видали касовий чек (якщо товар тривалого зберігання, попросіть також виписати товарний чек) і щоб на чеку було видно сплачену суму; а в інструкції по експлуатації (гарантійному талоні) виробу було точно вказано дату покупки і назву магазину-продавця.
- Який порядок обміну товару належної якості?
- Покупець має право протягом 14 днів з моменту передачі йому непродовольчого товару належної якості, якщо триваліший строк не оголошений продавцем, обміняти його у місті придбання або інших місцях, оголошених продавцем, на аналогічний товар інших розмірів, форми, габариту, фасону, комплектації тощо. У разі виявлення різниці у ціні покупець проводить необхідний перерахунок з продавцем. Якщо ж у продавця немає необхідного для обміну товару, покупець має право повернути придбаний товар продавцеві та одержати сплачену за нього грошову суму. Вимога покупця про обмін або повернення товару підлягає задоволенню, якщо товар не був у споживанні, збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, та за наявності доказів придбання товару (у нашому випадку - чек) у цього покупця.
Проте, треба пам’ятати, що існує Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню), затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 р. № 172. Цей Перелік є вичерпним і не може бути розширеним продавцем.
- Які ж саме товари входять до названого Переліку?
- До Переліку входять: продовольчі товари; лікарські препарати та засоби; предмети сангігієни; фотоплівки, фотопластини, фотографічний папір; корсетні товари; парфюмерно-косметичні вироби; пір’яно-пухові вироби; дитячі іграшки м’які; дитячі іграшки гумові надувні; зубні щітки; мундштуки; апарати для гоління; помазки для гоління; гребінки та щітки масажні; сурдини (для духових музичних інструментів); скрипкові підборіддя; рукавички; тканини; тюлегардинні і мереживні полотна; килимові вироби метражні; білизна натільна; білизна постільна; панчішно-шкарпеткові вироби; товари в аерозольній упаковці; друковані видання; лінійний та листковий металопрокат, трубна продукція, пиломатеріали, погонажні (плінтус, наличник), плитні матеріали (деревоволокнисті та деревостружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем (замовником); аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом; вироби з натурального та штучного волосся (перуки); товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо); інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки тощо); ювелірні вироби з дорогоцінних каменів, дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
- А які ж права споживачів при придбанні товарів неналежної якості?
- У випадку виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків, споживач в порядку та в строки, встановлені законодавством, має право вимагати: пропорційгого зменшення ціни; безкоштовного усунення недоліків товару; відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
У випадку виявлення протягом встановленого гарантійного строку суттєвих недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), чи фальсифікації товару, підтверджених при необхідності висновками експертизи, споживач у порядку та в строки, встановлені законодавством, і на основі обов’язкового для сторін виконання правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця чи виробника: розірвання договору і повернення сплаченої за товар грошової суми; заміни товару на такий самий товар чи на аналогічний, з числа тих), що є в наявності у продавця (виробника).
Вимоги споживача задовольняються відносно товарів, строк гарантії на які не закінчився.
Продавець і виробник під час продажу (реалізації) товару повинні інформувати споживача про підприємства, які розглядають претензії споживачів. У разі ненадання такої інформації вони несуть відповідальність, встановлену Законом України «Про захист прав споживачів».
При заміні товару з недоліками на аналогічний товар належної якості, ціна на який змінилася, перерахунок вартості не проводиться.
У випадку придбання споживачем продовольчих товарів неналежної якості продавець зобов’язаний замінити їх на якісний товар чи повернути споживачу сплачені ним гроші, якщо вказані недоліки виявлені у рамках строку придатності. При цьому розрахунки із споживачем проводяться в такому ж порядку, як і по непродовольчих товарах.
При пред’явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони мають бути усунені протягом 14 днів чи, за згодою сторін, в інший строк.
- Чи має право споживач на отримання аналогічного для користування товару на час ремонту?
- На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) аналогічний товар, незалежно від моделі. Для цього продавець та виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) повинні мати (створювати) обмінний фонд товарів.
Перелік товарів, з яких формується обмінний фонд, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.94 № 172 і включає: телевізори, магнітоли, магнітофони, радіоприймачі, холодильники, морозильники, пральні машини, мікрохвильові печі, кухонні машини, в’язальні машини, пилососи, електропраски, електроміксери, електросокоробки, телефонні апарати ( в тому числі мобільного зв’язку), персональні комп’ютери та комплектуючі до них, апаратуру для відеозапису і відтворювання зображення та звуку, електрочайники, електрофени, електрокавоварки.
За кожний день затримки виконання вимоги про надання аналогічного товару і за кожний день затримки усунення недоліків вище зазначеного строку (14 днів) споживачеві сплачується неустойка у розмірі 1% вартості товару.
При усуненні недоліків шляхом заміни комплектуючого виробу або складової частини товару, на які встановлено гарантійні строки, гарантійний строк на новий комплектуючий виріб і складову частину рахуються з дня видачі споживачеві товару після ремонту.

Comments are now closed for this entry