Нотатки з приводу Закону України
про заборону реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів

 

 

Під час прес-конференції.

 

Наші читачі уже знають, що з 16 вересня ц. р. набрав чинності Закон України, який заборонив рекламу, спонсорство та стимулювання продажу тютюнових виробів. Суспільство схвально зустріло його, бо куріння у нас і справді стало пошестю. Курять школярі, студенти, жінки і дівчата, навіть вагітні і ті, хто годує немовлят грудним молоком. Смертність від цієї шкідливої звички уже зашкалює!
Але є і зворотний бік медалі. У бізнес-колах, торговельній галузі цей закон викликав серйозні побоювання. Бо нечітко прописані деякі положення нормативних актів закону загрожують величезними штрафами (30 — 50 тисяч гривень), а, отже, і припиненням бізнесу, пов’язаного з продажем сигарет. “Дрова” ламають уже зараз. В Одеській області, наприклад, мало місце накладення згаданих вище штрафів, в деяких інших місцях України вилучалися з продажу книги, в яких письменники (наприклад, Василь Шкляр) сфотографовані з сигаретою. А як же тоді книги з історії нашого козацтва (козака ж без люльки й не побачиш!), як класика детективного жанру з Шерлоком Холмсом чи з комісаром Мегре? Та й скільки чудових фільмів є в нашому кінематографі, де також є кадри героїв з сигаретою в зубах?!


Виявляється, що й фронтових пісень на кшталт “Давай закурим...” вже співати не можна, бо це може бути розцінено як рекламу тютюнопаління.
Не смійтеся. Все не так уже й смішно, бо навіть носіння футболок з написами “Marlboro” чи “Camel” також може коштувати вам серйозних штрафів.
Перші два місяці застосування Закону підтвердили побоювання, які виникли в людей, а тому, щоб якось роз’яснити широкому загалу, як діяти надалі, 22 листопада у Львові відбулася прес-конференція для журналістів Західного регіону України, на якій керівники Держспоживінспекції Львівської області, представники Українського союзу промисловців і підприємців та громадських органвзацій із захисту прав споживачів намагалися окреслити ті положення Закону, які можуть потягти за собою штрафні санкції.
Закон забороняє розміщення будь-якої інформації з метою стимулювання продажу тютюну безпосередньо на тютюнових виробах та їх упаковці, в тому числі малюнків та інших зображень, а також муляжів сигаретних пачок. Цінники можуть бути розміщені на окремому плакаті розміром не більше 30х40 сантиметрів. Забороняється також продаж тютюнових виробів у наборі з іншими товарами, наприклад, запальничками чи попільничками, проведення різноманітних лотерей і акцій з продажу сигарет.
Продавець не має права агітувати покупця купувати ті чи інші тютюнові вироби, надавати покупцеві інформацію рекламного характеру щодо певних видів тютюнових виробів.
Дуже спірним, невизначеним до кінця є питання освітлення вітрин з тютюновими виробами, оскільки освітлення дозволяється таке, яке не привертає окремої уваги споживачів до вітрин і прилавків з тютюновими виробами. Якщо освітлюється вітрина з тютюновими виробами, то так само повинні освітлюватися й інші.
Словом, заборон і невизначеностей — багато. Як зазначали спеціалісти, є дух Закону, який в цілому прийнятний для суспільства, бо ж пройнятий турботою про здоров’я людей, особливо підростаючого покоління, але є й його “тіло”, тобто конкретна практика втілення в життя, яка ще далеко не досконала і дуже турбує людей, особливо тих, для кого, з однієї сторони, продаж тютюнових виробів є бізнесом, а для іншої — предметом контролю, виконання службових обов’язків. І антагонізм між цими двома групами людей через нечіткість прописаних положень поки що дуже великий. Не наламати б дров, як кажуть у таких випадках.
Володимир Дрозюк.
Львів — Здолбунів.

Comments are now closed for this entry