У минулому, 2011 році, було закладено підгрунтя для здійснення системної протидії корупції - прийнято нове антикорупційне законодавство і розпочато його запровадження. Базовим законодавчим актом у цьому напрямку став Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції», який визначає основні засади запобігання і протидії корупції у публічній і приватній сферах суспільних відносин, відшкодування збитків, шкоди, завданих внаслідок вчинення корупційних правопорушень, поновлення порушених прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав чи інтересів юридичних осіб, інтересів держави.


Вищеназнаваний Закон містить низку новел, одна з яких набрала чинності 1 січня 2012 року.
Так, з метою підвищення якості відбору кандидатів на посади у державній службі, службі в органах місцевого самоврядування, а також внутрішніх справ, прокуратурі, митній та податковій службах запроваджено комплексну спеціальну перевірку щодо цих кандидатів. До 1 січня цього року подібна перевірка проводилася щодо значно меншої кількості посад. Тепер спецперевірка проводитиметься щодо всіх осіб, які претендують на посади держслужбовців, посадовців органів місцевого самоврядування. Перевірці підлягатимуть відомості стосовно судимості, у тому числі і за порушення антикорупційного законодавства; щодо достовірності поданих документів про освіту, про доходи і витрати; наявності корпоративних прав; стану здоров’я та інших відомостей, вимога щодо подання яких встановлена законом. Тобто, це буде комплексне вивчення інформації про особу, яка бажає стати державним службовцем.
Для проведення спеціальної перевірки залучаються Міністерство внутрішніх справ, Мін’юст, Міністерство охорони здоров’я, Міністерство освіти і науки, молоді та спорту, Державна податкова служба, Державна міграційна служба України, що безумовно свідчить про системний підхід до цього питання.
Згідно із Законом 25 січня цього року Президент України підписав Указ (№ 33/2012), яким затверджено Порядок організації проведення спеціальної перевірки. Таким чином, нині наявні всі юридичні підстави для реалізації нового механізму прийняття на державну службу, визначеного відповідними положеннями Законів України «Про засади запобігання і протидії корупції» та «Про державну службу».
Наскільки зазначене питання є важливим, свідчать результати спецперевірок кількох попередніх років. У 2011 р. було проведено 316 спеціальних перевірок відомостей, поданих кандидатами на зайняття посад державних службовців, у 2010 р. - 810, у 2009 р. - 207. Аналіз результатів проведених спеціальних перевірок свідчить, що частина кандидатів надали недостовірну інформацію щодо декларування доходів; перебування на керівних посадах суб’єктів господарювання; притягнення до кримінальної відповідальності; притягнення до адміністративної відповідальності за корупційні діяння; дипломів про освіту.
Це свідчить про те, що керівники державних органів при доборі кандидатів на керівні посади державних службовців недостатньо ретельно ставляться до всебічного вивчення їх моральних, ділових та професійних якостей, що зумовлює ризик приходу на держслужбу осіб, які можуть зашкодити іміджу державної служби.
На сьогодні спецперевірка є одним з найефективніших механізмів протидії корупції, що дає можливість приходу на державну службу чесних, професійних та досвідчених працівників.
Матерал підготувала Іванна ДАНИЛЬЧУК,
головний спеціаліст
Управління державної служби
Головдержслужби України в Рівненській області.

Comments are now closed for this entry