Природа дарує нам ще по-літньому теплі дні. Проте вересневі ночі вже сповіщають про настання календарної осені з її передзимовим подихом, холодами, а отже, пересторогою – ось-ось доведеться обігрівати власні домівки. А це завжди пов'язано з цілою вервечкою проблем, особливо в комунальному господарстві. Як їх вдається вирішувати КП «Здолбунівкомуненергія», дізнаємося у директора підприємства В. А. ШАВРОНСЬКОЇ.

- Валентино Анатоліївно, минулий опалювальний сезон пройшов спокійно, без особливих проблем. Чого можна очікувати від наступного?
- Дійсно, минулий опалювальний сезон підприємство провело стабільно, без серйозних аварій, за винятком пориву теплової мережі по вул. Шкільній. Решта ремонтів теплових мереж здійснювались з метою попереджень виникнення аварійних ситуацій та запобігання витоків теплоносія. Під час проведення опалювального періоду не трапилося жодного випадку зупинок котелень, безаварійно здійснювалось їх газо-, водо-, електрозабезпечення, технологічне обладнання відпрацювало без пошкоджень. Це результат роботи, проведеної спільно з міською радою за п'ятирічний період перебування підприємства у власності територіальної громади міста.


Сподіваємось, що новий опалювальний сезон технічно пройде без зривів, хоча в пусковий період можна очікувати різних ситуацій, адже обладнання котелень, теплових мереж на 80 % зношене. Зрозуміло, що одночасно у всі квартири подати тепло неможливо, тому буде проводитись поетапне підключення об'єктів, готових до прийняття теплоносія.
Разом з тим, через значний борг за спожитий в минулому сезоні природний газ існує загроза неотримання його необхідних лімітів на виробництво теплової енергії під час наступного сезону. На сьогоднішній день заборгованість за газ складає 2,1 млн. грн. Виникла вона з двох причин: через несвоєчасну оплату мешканцями міста отриманих послуг з теплопостачання та невідповідність встановлених тарифів на наші послуги фактичним витратам. І якщо питання відшкодування різниці в тарифах вирішується за рахунок державного бюджету у відповідності з діючими постановами Кабінету Міністрів, то стягнення боргів з мешканців міста стає дедалі проблематичнішим.
- Який загалом рівень готовності підприємства до роботи в осінньо-зимовий період? Який обсяг робіт виконано, що ще належить зробити? Чи вдасться упоратися до початку опалювального сезону?
- На сьогоднішній день підприємство технічно готове до роботи в наступному опалювальному періоді. Відремонтовано технічне обладнання на семи котельнях, проведено ревізію, ремонт запірної арматури, аварійних трубопроводів на теплових мережах. З 25 вересня буде проводитись повторне гідравлічне випробування теплових мереж, в результаті якого будуть усунені виявлені недоліки. Загальна сума власних коштів, використаних на поточний ремонт, становить 102,5 тис. грн.
За вимогою профільного міністерства та НАК "Нафтогаз" до початку опалювального періоду необхідно встановити на котельнях технологічний облік відпущеної теплової енергії. На придбання приладів обліку Здолбунівською міською радою виділено кошти в сумі 99,5 тис. грн., і до 15 жовтня п. р. ці роботи будуть виконані.
Наше підприємство робить все можливе, щоб підтримувати обладнання в належному технічному стані, в міру своїх фінансових можливостей проводить капітальні роботи, однак темпи наших реконструкцій нижчі, ніж темпи старіння обладнання котелень. На реконструкцію всієї системи теплопостачання міста необхідні значні кошти, і без допомоги на державному рівні ми і надалі будемо експлуатувати морально зношені котли, насоси, теплові мережі.
- Відомо, що проблемою № 1 для комунальних підприємств є борги споживачів. Як впливає заборгованість населення та організацій на внутрішню роботу вашого підприємства? Які заходи впливу застосовуєте до тих, хто не сплачує за послуги?
- Борги наших споживачів - основна проблема для нашого підприємства. Адже через відсутність обігових коштів нема можливості вчасно виконувати планово-попереджувальні роботи, швидко ліквідовувати аварійні ситуації тощо. Всі матеріали доводиться закуповувати в борг або в невеликих кількостях, неможливо створити запас на опалювальний сезон.
Наші послуги вчасно оплачують бюджетні установи, окремі приватні підприємці, значна більшість мешканців міста, за що ми їм щиро вдячні. Але борг до початку сезону залишається суттєвим.
Наведу аналіз заборгованості по споживачах І групи в табличній формі, де чітко видно структуру загального боргу станом на 1.09.2011 р. (див. таблицю внизу).
Сподіваюсь, що мешканці квартир, що мають борги до 1 тис. грн. з дня на день розрахуються з підприємством, а яким чином позбудуться своїх боргів мешканці 408 квартир, спрогнозувати важко. Разом з тим, надіятись їм на те, що борги спишуть, не варто, а ми в свою чергу не залишаємо їх в спокої. З такими боржниками підприємство проводить активну претензійно-позовну роботу з метою підвищення платіжної дисципліни. Тільки в цьому році до Здолбунівського суду було направлено 350 заяв та позовів на суму 739,1 тис. грн. У Здолбунівській виконавчій службі на виконанні знаходиться 522 накази на суму 893,2 тис. грн., на 20 квартир, мешканці яких мають борг понад 10,0 тис. грн., виконавчою службою накладено арешт. Разом із працівниками виконавчої служби ми постукаємо в кожні двері, зайдемо в кожну квартиру. Протягом літа працівники підприємства обходили квартири всіх боржників, до них телефонують вечорами чергові працівники. Але цього недостатньо. Якщо в окремих людей відсутня відповідальність за свої дії, достукатись до їх сумління важко.
- Чи передбачається зростання тарифів на послуги теплопостачання?
- Відповідно до Закону України "Про національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України" повноваження місцевих рад щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги передано єдиному регулятору – Національній комісії регулювання ринку комунальних послуг. Нині її функції виконує Національна комісія регулювання електроенергетики України, до якої підприємство направило матеріали щодо формування тарифів на виробництво, транспортування та реалізацію теплової енергії. Невідомо, чи встигне затвердити їх НКРЕ до початку опалювального періоду. Хоча для нас це важливо, адже розпочинати сезон зі старими тарифами і оплачувати споживання природного газу за новими цінами проблематично. Рівень окупності діючих тарифів за 2011 рік становить
75 %.
- Із центральних засобів масової інформації доводиться чути про справжню “газову війну” між Росією та Україною. Як, на вашу думку, це протистояння вплине на рядового споживача?
- Які б не були протистояння в газовій сфері, я впевнена, це не вплине на рядового споживача. Опалювальний сезон розпочнеться вчасно, однак за газ потрібно платити. І це на сьогоднішній день дуже важливо, адже від того, як будуть споживачі в новому опалювальному сезоні оплачувати послуги з теплопостачання, залежить, якою буде якість тепла. Тому ми всі повинні розуміти важливість моменту, підтримувати політику держави в цьому напрямку.
- Торік чимало жителів міста відмовилися від централізованого опалення, віддавши перевагу індивідуальному. Чи спостерігається ця тенденція сьогодні і якими можуть бути її наслідки для КП «Здолбунівкомуненергія»?
- Так, багато мешканців нашого міста віддають перевагу автономному опаленню. Це їх право, і ми з розумінням ставимося до цього, адже наші послуги не можуть конкурувати з автономним теплопостачанням не стільки по якості, скільки по їх вартості. Основною причиною децентралізації опалення стала роздрібна ціна природного газу для індивідуальних споживачів, вона на 584 грн. за 1000 м3 нижча, ніж для підприємств-виробників централізованого теплопостачання. Це й посилило мотивацію споживачів до впровадження індивідуальних систем опалення. За останні п'ять років 30 відсотків споживачів міста від’єдналися від систем теплопостачання. Для нас це є проблемою як в фінансовому плані (адже ми позбулися платіжоспроможних споживачів), так і в технічному. По-перше, складно обслуговувати внутрішньобудинкові мережі тих квартир, які залишились з нашим опаленням. По-друге, на виробництво меншої кількості теплової енергії необхідно використовувати меншу кількість газу, електроенергії, води, а це неможливо, тому що обладнання розраховане на більші потужності, і, як наслідок, йдуть перевитрати паливно-енергетичних ресурсів. І це найбільша проблема. Тому в цьому році міською радою прийнято рішення не видавати дозволи на відключення від систем централізованого опалення в тих будинках, де це не передбачено Схемою теплопостачання міста, або надавати дозволи на відключення окремими будинками, як це передбачено діючими нормами. Надалі планується оптимізація всієї системи теплопостачання міста з впровадженням поряд з автономним опаленням міні-котелень, реконструкція діючих під менші потужності, розглядається можливість використання альтернативних видів палива.
- З подорожчанням послуг теплопостачання все більше споживачів налаштовані на покращення обліку використання теплової енергії. Для цього встановлюються загальнобудинкові лічильники. Чи виправдовують вони себе, скільки в місті є таких будинків?
- З районних центрів області в нашому місті найбільше будинків, обладнаних засобами обліку теплової енергії. Із 130 багатоквартирних будинків мешканці 46 розраховуються за показами приладів обліку. В 2007 році за державною програмою за кошти державного бюджету при співфінансуванні міського бюджету було встановлено засоби обліку на 24 житлових будинках, решту лічильників мешканці встановили за власні кошти.
В 2012 році підприємство планує, знову ж таки за державною програмою, оснастити лічильниками ще 17 будинків. Для цього зараз розробляється проектно-кошторисна документація.
Впровадження засобів обліку дає можливість мешканцям сплачувати за фактично отримані послуги, і виправдовують вони себе в тому випадку, коли відсутні втрати теплової енергії через огороджувальні конструкції, віконні та дверні блоки, покрівлі та підвали. Для цього потрібно утепляти свої квартири та запобігати марнотратству всіма можливими способами.
- Доводилося не раз чути скарги здолбунівчан на неякісне постачання тепла в окремі квартири, будинки. Як вирішуєте цю проблему?
- Дійсно, протягом минулих періодів не всі споживачі були задоволені послугами з теплопостачання. Основною проблемою в наданні якісних послуг в житлових будинках є незадовільна робота їх внутрішньобудинкових систем. Причини цього різні: від зношеності обладнання до самовільного втручання в роботу системи, і як результат - неякісне опалення квартир, недоотримання доходів підприємства через необхідність виконання перерахунків за неякісно надані послуги. За минулий опалювальний період підприємством виконано перерахунків на суму 77,7 тис. грн., що становить 1,1% від нарахованих доходів, скарг надійшло на 63 % менше, ніж за позаминулий рік.
Сподіваюсь, що і в наступному опалювальному сезоні нам вдасться надавати якісні послуги і очікувати від наших споживачів вчасних розрахунків.
- Дякую за інтерв’ю.
Спілкувалася
Людмила ВАСЮК. 

 

Comments are now closed for this entry