13 січня напередодні “старого” Нового року відзначали Щедрий вечір, до якого готували Щедру вечерю переважно із скоромних страв: печеню, смажене м’ясо, ковбаси, млинці з салом, пироги, вареники з сиром. В деяких місцевостях України, як і на Святвечір, на стіл ставили теж 12 страв, варили другу щедру кутю, заправлену смальцем.
На стіл ставили книші й калачі та запалювали одну або три свічки.
Того ж вечора господар, взявши сокиру, перевесла й кутю, обходив домашніх тварин, пасіку й сад, благословляючи своє господарство (обухом сокири тричі вдаряв по деревах і погрожував їх зрубати, якщо не будуть плодоносити). Дівчата, як і на Андрія (13 грудня), збиралися в гурти й проводили різноманітні гадання й ворожіння (рахували внесені поліна чи прутики в заборі, якщо парне число, то на одруження і т.п.).
Досвідчені господарі примічали погоду: морозно і сніжно - на здоров’я людей і худоби, на урожай хліба, а тепло й без снігу - навпаки. Зоряне небо - добре будуть нестись кури, вродять гриби й горох. Густий іній - добрі зернові й мед і т.п.
Загалом, обрядодії Щедрого вечора присвячувалися сонцю, а Коляда, яка тривала 12 днів (7 - 19.01) була цілісною обрядовою системою й іменувалася Святом народження сонця. Вважалося, що на Щедрий вечір “Щедрий Бог” -Сонце сходить до українських осель, і щоб сприяти цьому - а значить добробуту й щедрості, провадилась вказана містерія свята. Саме сезонність пір природи та аграрної діяльності людей відображались в ритуальному пісні-танці “кози”, яку водив “дід”. Символи “умирання” і “воскресіння”, проявлялись в тому, що “коза” падала, завмирала, а потім оживала, танцювала й вибрикувала.
14.01. відзначався Новий рік (т.з. “старий” або церковний). Християни в цей день вшановували найменування Христа іменем Ісус (що слід було робити на 8 день від народження дитини) та Св. Василя Великого, архієпископа Кесарії Каппадокійської (IV ст.), якого вважали покровителем землеробства. Тому основною обрядодією цього дня було засівання осель українців збіжжям із відповідними примовляннями.
З самого ранку хлопці (дівчата засівати не ходили) набирали в рукавички і кишені зерна (жито, пшеницю, овес) й, дочекавшись закінчення ранкової церковної відправи, починали засівати. Спочатку власну домівку, потім у хрещених батьків, родичів, сусідів: “Ой роди, Боже, жито - пшеницю, всяку пашницю! ....”. Господар щедро винагороджував (особливо перших) засівальників гостинцями й грішми. Ходили інколи і цілі ватаги з козою та вертепом.
Годилося також в цей день вшановувати Василів. А, загалом, це свято проводили благоговійно з церковними або домашніми молитвами, уникали сварок і намагались помиритись із всіма сусідами - адже, як зустрінеш Новий рік, так і проживеш!
Вважається за добру ознаку, як 14-го першим поріг дому переступить чоловік...
Тому кожний статний чоловік, бажаючий добра або принести щастя в дім: кумі, сестрі, мамі, подрузі - насипає в кармани пшениці, проса чи гречки і зрання іде засівати їй хату. Слова такі:
Ой роди, Боже, жито - пшеницю, всяку пашницю!
Добридень! Будьте здорові.
З Новим роком та Василем!
На щастя, на здоров’я, на Новий рік!

****
Сійся, родися, жито, пшениця, всяка пашниця,
На щастя, на здоров’я та на Новий рік,
Щоб уродило краще, як торік, —
Коноплі під стелю, а льон по коліна,
Щоб у вас, хрещених, голова не боліла.
Будьте здорові, з Новим роком!
****
Будьте здорові! Даруй вам, Боже, щастя і долю,
Усього уволю! А хліба - найбільше!
До хліба посилай, Боже, капусту, буряки і огірки,
Щоб діждали садити, поливати і в здоров’ї споживати!
****
Сію вам жито, щоб добре було жити,
Сію вам просо на все хороше.
Посилаю пшеницю яру, щоб горя не знали,
На щастя, на здоров’я, на Новий рік,
Щоб вам краще жилося, як торік.
****
Роди, Боже, жито, пшеницю,
Всяку пашницю,
На Новий рік, на щастя!
На здоров’ячко!
А ти, господарю, дай паляницю!
****
Сію густо, перехресно,
На добробут людям чесним,
Примовляю з кожним кроком:
З новим щастям, з Новим роком!
****
Житом, житом із долоні,
По долівці, по ослоні,
Засіваю в вашій хаті —
Будьте дужі та багаті!
Щоб збулося все нівроку —
З новим щастям, з Новим роком!

Comments are now closed for this entry