Здається, зовсім недавно на шкільних подвір’ях лунав перший дзвінок, сповіщаючи про початок нового навчального року, як ось вже незабаром закінчиться перша четверть і освітяни підбиватимуть перші підсумки своєї роботи.
Про перспективи розвитку освіти регіону, здобутки і основні завдання галузі кореспонденту “Нового життя” розповіла начальник відділу освіти райдержадміністрації В. М. Бондарчук.

- Валентино Миколаївно, як живе, над чим працює освітянська спільнота у новому навчальному році?
- Освітяни району із хорошим настроєм та оптимізмом розпочали новий 2010-2011 навчальний рік, який ставить перед нами чимало нових завдань. Пріоритетом усієї діяльності управлінських структур, педагогів нашого району є спрямованість на поліпшення якості освіти та рівного доступу до неї через модернізацію дошкільної освіти, розвиток профільної школи, запровадження інтегрованого та інклюзивного навчання для дітей з особливими потребами, виховання у дітей та молоді цілісної системи цінностей і духовних пріоритетів.


- Як у районі вирішуватиметься проблема обов’язкової дошкільної освіти?
- Доступність до якісної освіти починається з дошкільної ланки, оскільки саме вона є базисом системного розвитку дитини, фундаментом творення якісно нового процесу.
Мережа дошкільних навчальних закладів сьогодні не повністю забезпечує освітні потреби населення, особливо в сільській місцевості, де вони відсутні. Через недостатню їх кількість перевантажені групи у місті. Так, за даними статистичних звітів, на 100 місцях виховується 134 дитини. Існує черговість на влаштування дітей по місту – 670, по Здовбицькому ДНЗ – 95, по Мізоцькому – 61, по Глинському – 30, по Гільчанському – 20.
Відділом освіти детально промоніторено питання охоплення п’ятирічок дошкільною освітою і вихованням, спільно із органами місцевого самоврядування будемо вирішувати проблеми щодо здобуття дошкільної освіти ще 125 дітьми.
- Актуальною сьогодні є проблема доступності, якості та ефективності освітніх послуг. Як вирішується питання оптимізації шкільної мережі?
- Одним із шляхів розв’язання цієї проблеми у сільській місцевості є створення освітніх округів, які формуються за модульним принципом і до яких входять дошкільні заклади, загальноосвітні, дитячі музичні школи, різні клуби. Такі об’єднання забезпечуватимуть оптимальну якість освіти. При цьому йдеться не про примусове закриття загальноосвітніх навчальних закладів, а про нову їх взаємодію. Наказом по відділу освіти створено 8 освітніх округів. Цьогоріч затверджено положення про освітній округ, яким чітко регламентовано діяльність цих формувань.
Проблемним залишається функціонування загальноосвітніх навчальних закладів з малою кількістю учнів у класах. У 2009-2010 навчальному році у 5-школах І ст. навчалося менше 10 учнів, у 5 школах І-ІІ ст. - менше 40, в 6 школах І-ІІІ ст. - менше 150 учнів . Утримання учня у малокомплектній школі обходиться бюджету подекуди у 15- 22 тис. грн. у рік при нормі 5 тис. грн. У 2010-2011 н. р. призупинено роботу Озерківської та Залібівської ЗОШ І ступенів у зв’язку із відсутністю учнів.
На мою думку, питання оптимізації потрібно вирішувати у комплексі із цілим рядом соціальних питань. Важливу роль в цьому процесі відіграє і придбання достатньої кількості автобусів, і відновлення сільських доріг.
- Яким чином здійснюється профільне навчання у навчальних закладах району?
- Профільне навчання запроваджується за допомогою декількох моделей. Зокрема, на базі загальноосвітніх навчальних закладів створюються профільні класи, профільні групи, класи з поглибленим вивченням предметів. Крім цього, у районі функціонують 3 навчально-виховні комплекси, гімназія.
Профільне навчання запроваджено у 18 загальноосвітніх навчальних закладах району, функціонуює 31 клас профільного навчання, якими охоплено 603 школяри. Відсоток розподілу учнів за профілями навчання такий: природничо-математичний – 20 % старшокласників, суспільно-гуманітарний – 17,7 %, 15,6 % - технологічний, філологічний – 37,4 %, художньо-естетичний – 6 % , спортивний - 3,2. Як видно із цифр, у районі переважає гуманітарний напрямок. А як же професійне навчання, потреба у робітничих професіях? Можливо, настав час змінювати пріоритети?
- Відомо, що учні нашого району демонструють високі знання на різних етапах предметних олімпіад, у конкурсах-захистах науково-дослідницьких робіт МАН, у всеукраїнських турнірах різного спрямування. Але ж досягнути таких результатів самотужки дуже складно?
- Так. Ці перемоги не були б можливі без вірних наставників, талановитих вчителів, у яких достатньо розвинені креативні якості, які досягають високої професійної майстерності. Такі вчителі, як О. А. Шепельчук (Дерманський НВК “ЗОШ І ст. - гімназія”), Л. С. Бишук, О. М. Галик (Здолбунівська ЗОШ І-ІІІ ст. № 6), Л. С. Старанчук, Л. В. Устянчук, К. В. Федорчук, Ю. О. Федорчук (Мізоцький НВК “ЗОШ І-ІІ ст. - ліцей”), М. Д. Дячук (Гільчанська ЗОШ І-ІІІ ст.), Л. О. Лідавець (Миротинська ЗОШ І-ІІ ст.),
Л. М. Буцька, Г. П. Хоманець,
А. В. Шмендель, Л. Є. Карпенко, Р. В. Шевцова (Здолбунівська гімназія), Н. П. Савчук,
О. С. Кузьмицький, Л. Р. Шафранська (Здолбунівська ЗОШ
І-ІІІ ст. № 3) – це особистості з високим рівнем здатності до продукування нових ідей, з нетрадиційним мисленням, готових швидко й оригінально розв’язувати навчальні проблемні завдання.
- Яких заходів відділ освіти, керівники закладів вживають щодо збереження здоров’я наших дітей ?
- В освітянській галузі району завдання, спрямовані на збереження та покращення здоров’я дитини, реалізуються як через організацію навчально-виховного процесу з предметів “Фізична культура” та “Основи здоров’я”, так і через організацію позакласної фізкультурно-оздоровчої та спортивно-масової роботи на базі дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів. Проводиться робота на виконання спільного наказу Міністерства освіти і науки та Міністерства охорони здоров’я від 20.07.2010 року 518/674 “Про забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах». Організовано проведення медичних оглядів учнів до 1 жовтня, що дало змогу шкільним медсестрам визначити стан здоров’я, рівень фізичного розвитку, функціональних можливостей організму учнів з подальшим вибором форм фізичного виховання та навантаження. Проте цього ще недостатньо. У закладах освіти потребують заміни меблі, не відремонтовані спортзали, у районі немає жодного басейну.
- Що хотіли б сказати на завершення нашої розмови?
- Хочу щиро подякувати педагогічним колективам, технічному обслуговуючому персоналу, керівникам закладів освіти, батьківській громадськості, працівникам групи з централізованого постачання закладів та централізованої бухгалтерії відділу освіти, виконавчій владі, керівникам органів місцевого самоврядування за якісну підготовку закладів освіти району до нового навчального року та до роботи в осінньо-зимовий період. Цьогоріч ми отримали суттєву допомогу у вигляді цементу, цегли, відсіву, транспортних послуг та ін. За надану допомогу щиро дякую нашим спонсорам і меценатам С. Й. Царуку, Й. В. Гаврищаку, Я. О. Вакулі, М. О. Тимощуку, В. Л. Васильчику, В. І. Фурманчуку, В. В. Будьку, І. Д. Люльчаку, О. М. Андрійчуку,
В. Д. Атаманюку, В. К. Грицак, Є. І. Долгаль, Л. В. Кошельнику, Л. А. Волянюку та багатьом іншим небайдужим до освіти людям.
Записала
Людмила ВАСЮК. 

 

Comments are now closed for this entry