Багатьох мешканців нашого району, які проживають в індивідуальних житлових будинках, турбує питання оформлення на них права власності, оскільки ці будинки не прийняті в експлуатацію. Існуючий в державі з 1992 р. порядок землевідведення, розроблення, погодження і затвердження проектної документації, оформлення дозвільних документів для здійснення будівництва певною мірою складний і багатоступінчастий. Через що і зумовив велику кількість самочинного будівництва. З метою врегулювання питання набуття громадянами прав власності на збудоване житло, сприяння реалізації їх конституційного права на житло Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про затвердження Тимчасового порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом приватних житлових будинків садибного типу, дачних та садових будинків з господарськими спорудами і будівлями, споруджених без дозволу на виконання будівельних робіт» від 9.09.2009 р. N 1035.
За роз’ясненнями деяких положень цього документа ми звернулись до головного архітектора Здолбунівського району В. Р. ЩАВІНСЬКОГО.

 

- Владиславе Рішардовичу, чи дійсно прийнята КМУ Постанова допоможе вирішити важливе для багатьох жителів нашого району питання?
- Одразу хочу зазначити, що цей нормативно-правовий акт застосовується виключно для випадків, коли не прийнятий в експлуатацію індивідуальний житловий будинок збудований без дозволу на виконання будівельних робіт. Тимчасовий порядок дає можливість за спрощеною процедурою на підставі заяви, технічного паспорта об’єкта, виданого БТІ, комплексної довідки про погодження прийняття об’єкта в експлуатацію (включає вирішення земельних питань, дотримання пожежних і санітарних вимог), виданої органом місцевого самоврядування або органом виконавчої влади, прийняти в експлуатацію побудовані приватні житлові будинки садибного типу, дачі та садові будинки загальною площею до 200 кв. м з числом надземних поверхів не більше двох, з господарськими будівлями та спорудами загальною площею до 100 кв. м, які в технічному плані не є складними та збудовані без істотних порушень будівельних норм і правил, прав та інтересів територіальних громад. Видача сертифікатів відповідності для житлових будинків загальною площею до 350 кв. м буде здійснюватися на підставі технічного огляду, а для житлових будинків загальною площею більше 350 кв. м - на підставі технічного обстеження, виконаного організаціями, що мають відповідні ліцензії.
Враховуючи спрямованість постанови на узаконення вже збудованого нерухомого майна, дія Тимчасового порядку обмежена в часі - заяви приймаються до 31 грудня 2010 року.
- Чи можна застосовувати положення Тимчасового порядку для прийняття в експлуатацію реконструйованих квартир у багатоквартирних будинках?
- Ні. Як випливає з назви документа, цей порядок стосується лише приватних житлових будинків садибного типу, дачних та садових будинків з господарськими спорудами і будівлями у випадках, коли вони споруджені без дозволу на виконання будівельних робіт і не прийняті в експлуатацію.

- Які документи і куди необхідно подати забудовнику для одержання сертифіката відповідності?
- Документи подаються до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Рівненській області. Перелік їх, в залежності від параметрів будинку, наступний:
для першої категорії - заява, довідка про погодження прийняття приватної будівлі в експлуатацію, видана на підставі рішення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, технічний паспорт приватної будівлі, виданий БТІ;
для другої категорії - до вищеназваних документів додається документ, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, на якій розташована приватна будівля, та звіт про проведення технічного огляду на відповідність приватної будівлі державним стандартам, будівельним нормам і правилам, нормативним актам з пожежної безпеки, санітарному законодавству, що діяли на момент закінчення будівництва, складений організацією, яка має відповідну ліцензію, і погоджений з органом державного пожежного нагляду та державною санітарно-епідеміологічною службою;
для третьої категорії - ті ж документи, що й для другої, але замість технічного огляду проводиться технічне обстеження, про що оформляється відповідний звіт.
Жодних виключень щодо надання зазначених документів законодавством не передбачено.

- У яких випадках при оформленні сертифіката відповідності приватних будівель, споруджених без дозволу на виконання будівельних робіт, вимагається документ, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою?

- Як окремий, такий документ не вимагається лише в одному випадку - для одержання сертифіката на приватні житлові будинки садибного типу, дачні та садові будинки загальною площею до 200 кв. м включно, кількість надземних поверхів яких не перевищує двох, з господарськими спорудами і будівлями загальною площею до 100 кв. м включно. У цьому випадку питання правомірності використання земельної ділянки, особливо у сільській місцевості, віднесено до сфери повноважень органу місцевого самоврядування, виходячи з реальної ситуації на місцях. В усіх інших випадках, передбачених у постанові КМУ від 9.09.2009 р. № 1035, подання такого документа є обов’язковим.

- Яким чином і хто визначає час закінчення будівництва, адже ця інформація має суттєве значення при застосуванні норм постанови на практиці?
- Відповідно до п. 8 Тимчасового порядку забудовник несе відповідальність за достовірність поданих документів згідно із законодавством. Дата закінчення будівництва, зазначена у технічному паспорті, який оформляється БТІ та яким керується інспекція держархбудконтролю на місцях при прийнятті в експлуатацію приватних будівель, споруджених у період з 5 серпня 1992 р. до 1 січня 2008 р., а також дата, визначена у заяві про видачу сертифіката відповідності державним стандартам, будівельним нормам і правилам, повинні співпадати.

- Скільки коштуватиме оформлення сертифіката відповідності?
- Порядок внесення та розміри плати за видачу сертифіката відповідності державним стандартам, будівельним нормам і правилам затверджено постановою КМУ від 21.10.2009 р.
№ 1026. Зокрема, розмір плати за видачу сертифіката на приватні житлові будини садибного типу, дачні та садові будинки загальною площею до 200 кв. м включно, кількість надземних поверхів яких не перевищує двох, з господарськими спорудами і будівлями загальною площею до 100 кв. м включно становить 0,1 мінімальної заробітної плати; на приватні житлові будини садибного типу, дачні та садові будинки загальною площею до 350 кв. м включно з господарськими спорудами і будівлями загальною площею до 150 кв. м включно - 0,3 мінімальної заробітної плати; на приватні житлові будинки садибного типу, дачні та садові будинки загальною площею більш як 350 кв. м з господарськими спорудами і будівлями - 0,6 мінімальної заробітної плати. Кошти за видачу сертифіката перераховуються забудовником через банківські установи або відділення поштового зв’язку.

- Який розмір штрафу накладається на власників об’єктів будівництва, споруджених без відповідних дозволів?
- Незважаючи на те, що Тимчасовий порядок є свого роду амністією для громадян, які з тих чи інших причин звели без дозволів на виконання будівельних робіт житлові будівлі і виявили бажання їх узаконити, факт порушення вимог чинного законодавства має місце. Тому прийняття Урядом постанови не звільняє забудовників від адміністративної відповідальності за самовільне будівництво, яка передбачена ст. 97 Кодексу України про адміністративні правопорушення і тягне за собою накладення штрафу у розмірі від п’яти до десяти неоподотковуваних мінімумів доходів громадян - тобто від 85 до 170 грн.
- Дякую за роз’яснення.
Розмову вела Людмила ВАСЮК.

Comments are now closed for this entry