запевнив депутатів районної ради під час останньої сесії
заступник генерального директора ВП “Хмельницька АЕС” В. А. Демидюк

Заступник гендиректора ВП “ХАЕС” В. А. ДЕМИДЮК
представляє присутнім на сесії Інформаційний бюлетень
«Хмельницька АЕС - розвиток заради майбутнього».

Доповідаючи про передумови порядку проведення громадських слухань у зв’язку з планами розбудови станції, Віктор Андрійович зазначив, що прийняттю Верховною Радою України законодавчого рішення щодо добудови енергоблоків 3 і 4 передують підготовчі роботи, які нині тривають на ВП “ХАЕС”. Проводяться консультації з громадськістю, під час яких вислуховуються зауваження, пропозиції, з тим, щоб вони були враховані при підготовці основного документу – техніко-економічного обгрунтування (ТЕО). Важливим і найбільшим розділом ТЕО є Оцінка впливу на навколишнє середовище, де наведені матеріали для громадських слухань і консультативного референдуму. Нині ці матеріали розглядають і узгоджують фахівці ХАЕС.


Згідно із ст. 12 Закону України “Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку” оператор ядерної установки, тобто виробник, сплачує на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, збір в розмірі 1 % обсягу реалізації електроенергії. Однак, Конституційним Судом положення щодо надання Кабінету Міністрів України повноваження визначати розмір відрахувань та порядок перерахування коштів скасовано як неконституційне. У Верховній Раді зареєстрований проект змін до цього закону, згідно з яким вказані повноваження виконуватиме саме Верховна Рада.
Відповідно до діючого законодавства ці кошти мають надходити у спеціальний фонд і розподілятися між обласними, районними бюджетами і бюджетом монофункціонального міста територій, які входять у зону спостереження, у співвідношенні, відповідно, 30, 55 та 15 відсотків.
За словами заступника гендиректора, перші кошти НАЕК «Енергоатом» вже перерахував до спеціального фонду. І як тільки Верховною Радою будуть затверджені зміни до порядку їх розподілу, вони почнуть надходити в регіони згідно з алгоритмом.
Паралельно із підготовкою ТЕО, законодавчих документів тривають і консервативно-відновлювальні роботи на 3 і 4 енергоблоках. Здійснюються заходи щодо збереження будівельних споруд, металоконструкцій, підземних комунікацій, кабельного господарства.
Віктор Андрійович підкреслив, що ХАЕС проводить відкриту інформативну політику щодо своєї діяльності, надсилаючи повідомлення про стан навколишнього середовища, роботу станції на сайти державних адміністрацій, підрозділів МНС, санепідемстанцій зони спостереження. Регулярно відбуваються зустрічі з представниками місцевих та регіональних ЗМІ, громадськістю, налагоджена співпраця з депутатами місцевих органів самоврядування. Отримати необхідну інформацію щодо роботи ХАЕС можна за телефоном-автовідповідачем, а також на сайті ВП «ХАЕС». На останньому розміщений Інформаційний бюлетень до проведення громадських слухань щодо добудови Хмельницької АЕС шляхом спорудження енергоблоків №3 та №4 «Хмельницька АЕС - розвиток заради майбутнього», який також був надісланий в електронному вигляді обласним, районним державним органам виконавчої влади та місцевого самоврядування. У ньому, як зазначив В. А. Демидюк, можна знайти відповіді на запитання щодо проведення громадських слухань, роботи енергоблоків, впливу діяльності станції на довкілля.
Депутати районної ради
В. А. Розенбаум, В. О. Тимощук, В. Д. Атаманюк, В. І. Гендиляк, Є. І. Долгаль, О. В.Колінько,
В. А. Балабат задали В. А. Демидюку ряд запитань, зокрема щодо можливості розширення меж зони спостереження з 30 до 50 кілометрів, конкретних термінів проведення громадських слухань, собівартості електроенергії на ХАЕС і можливості постачання її безпосередньо від виробника, пільг для населення і підприємств на електроенергію, вартості електроенергії, яка постачається за кордон, реальної безпеки встановлених допустимих норм радіаційного впливу, можливості прийняття закону щодо добудови енергоблоків без врахування думки громадськості та ін.
Відповідаючи на запитання депутатів в межах своєї компетенції, заступник генерального директора зазначив, що проведення громадських слухань заплановано на І півріччя наступного року і воно є обов’язковим, що без згоди громади Верховна Рада не прийме проект закону до розгляду.
«Суворішого контролю за об’єктами атомної енергетики, ніж в Україні, у світі не існує, - наголосив Віктор Андрійович. – Це пов’язано з трагедією, що сталася на ЧАЕС. А щодо викидів, то, як свідчить графік за останні 20 років, рівень їх постійно знижується. Відбувається це за рахунок постійного удосконалення обладнання та встановлення все жорсткіших вимог щодо експлуатації об’єктів атомної енергетики. Те, що ХАЕС за добу викидає, в середньому складає 0,008 % від того, що дозволено законодавством”.
Крім того, згідно із заключенням державної екологічної експертизи, рівень радіаційного фону нині не перевищує той, що був зареєстрований до початку будівництва 1-го енергоблоку, - від 8 до 13 мкР/год.
На станції, за словами В. А. Демидюка, знаходиться постійна інспекція Державного комітету з ядерного регулювання. І будь-які технологічні переключення, пов’язані з роботою енергетичної установки, неможливо здійснити без дозволу цієї інспекції. В гермозоні встановлені опломбовані відеокамери, які контролюються міжнародними організаціями.
Депутати районної ради у 2007 році вже мали змогу ознайомитися з роботою ВП “ХАЕС”. В. А. Демидюк запросив їх знову відвідати станцію і безпосередньо від фахівців отримати відповіді на будь-які питання технічного, технологічного, організаційного плану.
Людмила ВАСЮК. 

 

Comments are now closed for this entry