показали журналістам регіональних ЗМІ на Хмельницькій АЕС

     Ні для кого не секрет, що після аварії на Чорнобильській станції чимало людей повідомлення ЗМІ про планові ремонтні роботи на якомусь із енергоблоків АЕС України стали сприймати з тривогою. Але боятися їх зовсім не треба. Адже відбуваються вони якраз для того, щоб нічого поганого не сталося, з чіткою періодичністю, з метою профілактики обладнання станцій, його заміни та модернізації.
    Чимало нового та цікавого про це і не тільки дізнались працівники регіональних ЗМІ під час візиту на Хмельницьку АЕС минулого тижня, адже про хід планово-попереджувального ремонту на енергоблоці № 2 станції їм розповідали фахівці, а відвідання машинного залу стало втіленням принципу який гласить, що краще раз побачити, ніж сто разів почути.

 

 

Начальник енергоремонтного підрозділу ВП "ХАЕС"
М. М. Ковальчук в оточенні журналістів. 

     До проведення чергового планово-попереджувального ремонту (ППР) на станції готувалися заздалегідь. Було виконано ряд організаційних заходів, зокрема, розроблено відповідну конструкторсько-технологічну документацію, кошторис, затверджено локальні графіки ремонту основного й допоміжного обладнання та загальний графік здійснення ремонтних робіт, проведено спеціальну підготовку персоналу, в них задіяного. Атомники прекрасно розуміють, що ремонт – справа серйозна, тому і до його виконання підходять відповідально. Загалом акція ця довготривала, наприклад, цього разу вона продовжуватиметься 52 доби. Інформацію про підсумки кожної з них щоранку відправляють у ДП НАЕК “Енергоатом”.

 

Опускають кришку циліндра низького тиску

     Від енергомережі України блок № 2 Хмельницької АЕС було відключено 16 березня цього року. А в день нашого приїзду тривала вже 17 доба його ППР. Про те, що відбувається на блоці, працівникам ЗМІ розповів заступник головного інженера ХАЕС з ремонту Валерій Вікторович Лисенко. Ремонтні роботи йдуть згідно із затвердженим графіком, запевнив він і зазначив, що в реакторному відділенні вже завершено вивантаження відпрацьованого ядерного палива, закінчено перестановку тепловиділяючих збірок і йде робота над перестановкою стержнів. Тривають експлуатаційний контроль і чистка металу парогенератора, ремонтуються електродвигуни головних циркуляційних насосів та гідроємності. Ремонту підлягатимуть також канали безпеки. В. В. Лисенко наголосив, що в цілому в реакторно-турбінному відділенні на 3 квітня заходи ППР виконано вже на 57 %. Про склад безпосередніх виконавців ремонтної кампанії заступник головного інженера з ремонту повідомив, що більше 70 % з них – ремонтний персонал станції, решта - працівники ВАТ “Атомремонтсервіс” й інших підрядних організацій.

 

Один з мостових кранів. Без них під час ремонту не обійтися. 

     Одягнувши захисні каски (бо техніка безпеки – над усе), на ходу “переварюючи” почуте, вирушаємо з колегами туди, де кипить робота і лунає стукання-грюкання – у машинний зал енергоблоку № 2. Там нас зустрічає начальник енергоремонтного підрозділу ВП “ХАЕС” Михайло Миколайович Ковальчук. Відтепер саме він, спеціаліст-практик із великим стажем роботи, – наш “гід” і співрозмовник.
     Від нього дізнаємось, що періодичність планово-попереджувальних ремонтів тісно пов’язана із перевантаженням ядерного палива, що на блоках ХАЕС роблять приблизно через 270-280 діб. Для перевантаження блок зупиняють, а це - найкращий час для здійснення контролю стану, профілактики обладнання і заміни такого, що вже відпрацювало свій термін новим аналогічним, або ж новим, але кращої якості, вищої точності і безпечності, тобто, модернізації. До речі, на Хмельницькій АЕС реалізується програма таких заходів. Значну їх кількість там було здійснено протягом двох попередніх років, деякі запроваджують і в теперішню ремонтну кампанію.

 

Ремонтують ротор. 

     В штаті очолюваного М. М. Ковальчуком підрозділу ВП “ХАЕС” 1070 працівників, але таких, що “крутять гайки” на ремонті блоків, за його словами, близько 500. Свою роботу виконують сумлінно і добросовісно, адже розуміють, що від неї залежить стабільність діяльності всієї станції, життя її міста-супутника, енергозабезпечення держави. Середній вік працівників підрозділу на сьогодні 46 років, але є й молодь, розумна і працьовита, надійна і відповідальна. Енергоремонтники постійно дбають про підвищення ефективності праці, наприклад, не збільшуючи кількості працівників, нарощують обсяги виконання виробничих завдань. Залучення ж до проведення ППР спеціалістів підрядних організацій зумовлене великим об’ємом робіт.
     Свідками частини останніх того дня стали і журналісти. Саме тривали завершальна операція ремонту циліндра низького тиску №1, ремонт ротора четвертого циліндра низького тиску, стартера генератора і ін. Всі частини цих складних механізмів, які ми звикли бачити закритими, а також надійні помічники робітників величезні мостові крани (котрими, між іншим, управляють переважно жінки-кранівниці) вражали своєю масштабністю, габаритами, а люди – зосередженістю на виконанні дорученої справи. Спілкування із працівниками ЗМІ начальника енергоремонтного підрозділу теж раз по раз переривали термінові ділові дзвінки.
     Під час проведення планово-попереджувального ремонту на ХАЕС використовуються деталі, поставлені російськими, вітчизняними, німецькими виробниками. А от необхідне нестандартне обладнання, усілякі гайки, болти, осі, вали, вузли та ін., окрім великогабаритних деталей, виготовляють тут же на станції – у власних виробничих майстернях, забезпечених різноманітними верстатами. Там же здійснюють і потрібні операції з наплавлення металу і його механічної обробки.
     Цей факт для багатьох з нас став свого роду відкриттям. Журналісти переконалися, що ХАЕС не тільки потужний генератор електроенергії, а ще й різнопланове господарство. Погляд же зсередини на ремонтну кампанію залишив відчуття, що працюють у цьому господарстві знаючі, добросовісні люди, які стараються зробити все можливе, аби мирний атом приносив у наше життя лише добро.
Ольга ЯКУБЧИК.
Фото автора.  

   

   

   
   
   


 

Comments are now closed for this entry